Blog op OrganizeFlow: Van information overload naar een systeem voor persoonlijk kennismanagement

Weinig updates momenteel op dit blog, maar wel een grote op mijn andere blog, OrganizeFlow. Deze keer schrijf ik over Sense-making. Dat is het tweede proces van het framework Seek, Sense, Share, dat Harold Jarche heeft beschreven voor persoonlijk kennismanagement. 

Het was een hele klus, aangezien Jarche ‘sense-making’ op heel veel verschillende manieren beschrijft. Ik besefte dat als ik alles wilde benoemen, het een heel theoretisch verhaal zou worden. Daarom ben ik met één onderdeel begonnen: het begrijpen van informatie. De directe vertaling van het woord ‘sense-making’. Denk bijvoorbeeld aan: “It doesn’t make any sense to me”, als in: “Ik begrijp er niets van” of “Ik vind het totaal niet logisch”. 

Hoe pak je dat aan? Wat doe je met de verschillende inzichten die je hebt over een onderwerp dat je interesseert en hoe bouw je verder op die inzichten? Daarover gaat dit blog:

Van information overload naar een systeem voor persoonlijk kennismanagement

Benefits of a daily diary and topic journals

In Benefits of a daily diary and topic journals bespreekt Derek Sivers twee interessante onderwerpen: een daily diary, wat ook wel een journal wordt genoemd, en een topic journal. Over het eerste zegt hij:

You can’t trust distant memories, but you can trust your daily diary. It’s the best indicator to your future self (and maybe descendants) of what was really going on in your life at this time.

Read

Je tekst redigeren in 10 stappen

Voordat je een blog publiceert wil je natuurlijk dat de inhoud goed overkomt en goed te volgen is voor je lezers. Ook probeer je zoveel mogelijk te voorkomen dat er nog taal- of spelfouten in staan. 

Het blog Je tekst redigeren in 10 stappen en de bijbehorende pdf van Jessie van Loon staan vol met ijzersterke tips voor het redigeren van je teksten. Natuurlijk zijn ze niet alleen toe te passen bij het schrijven van blogs, maar je kunt ze ook prima gebruiken bij het schrijven van andere teksten.

Read

Why We Shouldn’t Reward Ourselves for Good Habits – With One Exception

Vaak willen we onszelf belonen als we proberen onze gewoonten te veranderen. Als we de gewoonte een bepaalde tijd hebben volgehouden vinden we dat we een beloning ‘verdiend’ hebben.

Gretchen Rubin schrijft in haar blog Why we shouldn’t reward ourselves for good habits – with one exception echter dat we hier heel voorzichtig mee moeten zijn, en dat er eigenlijk maar één beloning is die wél werkt, namelijk een beloning die de gewoonte verder versterkt. 

Eigenlijk is de beloning de nieuwe gewoonte zelf. 

Ontvang automatisch de nieuwste artikelen van je favoriete websites

Om op de hoogte blijven van wat er speelt op het gebied van productiviteit, tools en andere onderwerpen die ik interessant vind, volg ik allerlei blogs die hierover gaan.

Dat doe ik niet door dagelijks een lijstje met websites of sociale mediakanalen langs te gaan om te zien wat er is toegevoegd. Er is namelijk een tool die automatisch nieuwe artikelen ophaalt van blogs waar je je op hebt ‘geabonneerd’. Je kunt deze artikelen dan allemaal op één plek lezen. Die tool heet een RSS-lezer.

In mijn blog van deze week op OrganizeFlow, leg ik uit wat dit is en hoe je jouw favoriete websites ermee kunt volgen.

How to leave Facebook and Twitter while staying social

Vandaag vond ik dit interessante artikel van Charlie Sorrel How te leave Facebook and Twitter while staying social dat weer iets meer inzicht geeft in het gebruik van Micro.blog. Ik vermoedde al dat je met een gehoste WordPress-site alleen kunt posten naar Micro.blog, maar dit artikel bevestigt dat. Je eigen site wordt dan dus je micro.blog en het ‘middelpunt’ van alles dat je post. 

Twitter had ik al gekoppeld. Zou ik ook eens met Facebook kunnen proberen. Ik vond het eerst nogal tricky om te doen, maar ik zie dat je per post kunt bepalen welke je deelt op welke social media. 

Instapaper notes

In dit artikel Introducing Notes van Instapaper, wordt uitgelegd hoe je highlights en notities maakt in Instapaper EN hoe je deze exporteert naar (bijvoorbeeld) Evernote. 

Ik zag overigens wel dat de deel-opties voor highlights en notities niet werken in de web-app; alleen in de mobiele apps. In de web-app kun je alleen het hele artikel delen. Dit doe je door op de drie puntjes te klikken, rechts bovenaan het scherm. 

Notion Template Gallery

Vandaag vond ik een overzicht van allerlei templates die je kunt gebruiken in Notion

Ik ben nog steeds niet begonnen met het maken van een goede setup van deze mooie organisatie-app. 

Ik ben overigens NIET van plan om te switchen van Evernote naar Notion, maar ik verwacht Notion goed te kunnen gebruiken om bijvoorbeeld inzichten en andere samenhang tussen verschillende notities beter te organiseren. 

Hopelijk kun je binnenkort in Notion ook de klassieke link naar een Evernote-notitie gebruiken zodat Evernote-notities die je aanklikt in Notion, direct in Evernote worden geopend in plaats van in de browserversie.

Het zou mooi zijn als Notion meer zou gaan samenwerken met Evernote, in plaats van te proberen ze uit de markt te concurreren. Het zijn beide geweldige, maar verschillende tools.

Taken kiezen op basis van tijdsduur en energieniveau

Een lange lijst met taken is onoverzichtelijk. Hoe kies je welke taak je gaat doen? Er wordt vaak gedacht dat je die keuze alleen maakt op basis van prioriteit. Dat klopt als er geen sprake is van andere beperkende factoren. Bijvoorbeeld als je gewoon op je werkplek zit, met al je collega’s in de buurt, met volop energie en zonder afspraken in je agenda, waardoor je de hele dag aan de dingen kunt werken die voor jou het belangrijkst zijn. 

Maar als je net uit de zoveelste vergadering van die dag komt, of als je tussen twee afspraken door even een half uurtje tijd hebt om iets op te pakken, dan wil je niet je hele takenlijst te hoeven doorspitten om te zien wat je het beste kunt gaan doen. De kans is dan groot dat je daar al je tijd aan besteedt of dat je al snel die poging staakt en maar een beetje gaat scrollen op sociale media.

Hoe zorg je er nou voor dat je ook op die momenten waarop je even weinig energie of weinig tijd hebt, ook slimme keuzes maakt? Daarover gaat mijn nieuwste blog op mijn andere website, OrganizeFlow:   Taken kiezen op basis van tijdsduur en energieniveau.