Getting Things Done (GTD) is een methode voor timemanagement/productiviteit, bedacht en beschreven door David Allen.
Toen ik voor het eerst een korte beschrijving las van het gelijknamige boek van David Allen, was ik er direct van overtuigd dat deze methode mij enorm zou gaan helpen bij het organiseren van mijn werk. Vanaf dat moment begon ik hier vanalles over te lezen, podcasts te luisteren, webinars te bekijken en natuurlijk probeerde ik alles zelf ook toe te passen.
Hoe meer ik erover leerde, des te meer ik zag hoe veelomvattend deze methode was. Niet alleen je directe werk, maar ook de dingen die je in het huishouden of in je vrije tijd wilt doen, je eigen ontwikkeling en toekomstplannen, alles past in één plaatje en David Allen laat je zien hoe dat plaatje vormgeeft. En hoe je ervoor zorgt dat je zoveel mogelijk die dingen doet die binnen dat plaatje passen. Oh, by the way: dat plaatje kun je natuurlijk zo vaak aanpassen als je wilt.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans.” (John Lennon)
De GTD-methode intrigeerde me en zowel op mijn werk als in mijn privé-leven probeerde ik anderen met dit ‘virus’ te ‘besmetten’. Omdat ik daar echter niet voldoende gehoor vond, besloot ik er op mijn weblog meer aandacht aan te besteden.
Na een aantal losse posts over dit onderwerp heb ik een keer een serie geschreven waarvan je hier de inhoudsopgave vindt:
- Waarom Getting Things Done?
- Belangrijke uitgangspunten en principes van GTD.
- Hoe begin ik met GTD?
- Vier soorten lijsten
- De agenda
- Het gebruik van contexten
- Verzamelen
- Verwerken
- Projecten
Na deze serie ben ik weer losse posts gaan schrijven. Alles posts vind je hieronder. De meest recente staat bovenaan.