De week begon met het bezoek aan een symposium over feedback in het hoger onderwijs georganiseerd door de Universiteit Twente. De eerste lezing ging over ‘assessment as learning’, waarbij studenten leren om zelfstandiger te leren en zelf te bepalen waar zij feedback over vragen. De tweede ging over formatief evalueren en was voornamelijk een herhaling van wat ik hier zelf al van weet. Toch maak ik dan ook altijd wel weer notities, omdat het weer kan helpen met het beter verwoorden van de materie en het geven van betere voorbeelden. De laatste lezing ging over de wijze waarop studenten feedback verwerken. Hij besprak daarbij ook het gebruik van generatieve AI daarbij.
Naast een aantal overleggen met docenten over de ontwikkeling van hun modules heb ik mijn tijd vooral besteed aan de voorbereiding van een workshop over formatief handelen met de tools van ons nieuwe leermanagementsysteem. Deze workshop heb ik deze week ook gegeven. Doordat we pas ruim een kwartier later konden beginnen ging helaas een belangrijk stuk van mijn opzet de mist in, hoewel die opzet ook zeker nog voor verbetering vatbaar bleek te zijn. Ik heb al een aantal ideeën voor de volgende versie en komende week ga hoop ik het nog te kunnen evalueren met één van de aanwezigen
Er waren weer verschillende besprekingen met betrekking tot de implementatie van het ePortfolio.
De afgelopen twee jaren hebben we met een groep van vier collega’s verschillende workshops gegeven binnen onze hogeschool over wat AI is, wat de impact van generatieve AI is op o.a. toetsing en hoe je goede prompts schrijft. Deze week zijn we begonnen met het ontwerp van een workshop die daar een vervolg op gaat zijn, bedoeld voor docenten die al enige basiskennis hebben over AI en over het schrijven van goede prompts.
Bij de Strength Development trainingen waren de oefeningen gericht op het gebruik van zware gewichten. Bij het hardlopen had ik hier overigens helemaal geen last van. Het hardlopen leek er juist beter door te gaan, net zoals vorige week. Tijdens mijn doordeweekse rondje heb ik zelfs nog anderhalve kilometer er bij aan geplakt en tijdens mijn lange duurloop heb ik zomaar weer eens 16 km gedaan, terwijl ik de afgelopen weken steeds rond de 12 tot 14 km zat.
Ik heb nog weer wat aanpassingen gemaakt in mijn voeding. Ik had ‘s avonds te vaak trek in zoetigheid en ook tussen de middag leek het alsof mijn middageten niet genoeg was. Dat laatste heb ik opgelost door mijn gekookte ei al halverwege de ochtend te eten in plaats van pas ‘s middags. En de plak bananenbrood die ik vaak ‘s middags eet, heb ik verplaatst naar de avond. Die snijd ik dan in 4 kleine stukjes, en die pak ik dan in plaats van bijv. een klein stukje speculaasbrok wat ik de laatste tijd vaak deed. En ‘s middags eet ik dan vaker een appel als ik trek heb. Ook heb ik gemerkt dat een stuk of 5 ongezouten nootjes (amandel, hazelnoot, etc) ook al best goed vult; in plaats van dat je gelijk ‘een handje vol’ neemt.
Ik kwam erachter dat mijn Garmin-horloge ook een ‘krachttraining’-functie heeft. Ik had die wel eens eerder gezien, maar dacht dat ik daarbij zelf telkens het aantal herhalingen en het gewicht moest invoeren, wat tijdens zo’n training onmogelijk is door alle snelle wisselingen. Maar blijkbaar kan de applicatie op het horloge zelf ‘raden’ welke beweging ik maak en hoe vaak. Na de training had ik een lange lijst van allerlei oefeningen. Deze klopten niet allemaal, en ik ben er ook niet aan begonnen om deze goed te zetten, omdat ik het zelf gewoon niet meer weet doordat er elke week weer andere oefeningen zijn. Maar bij BodyPump gaat het denk ik wel een lijst opleveren die ik verder kan finetunen.
Ik had de lijst met podcast-afleveringen uit de luistergeschiedenis van mijn app PocketCast zo ver dat ik er een .md-file van kon maken. Dat bestand kan ik openen in Obsidian en van daaruit kan ik de podcasts per datum waarop ik ze geluisterd heb verplaatsen van de lijst naar mijn daily notes pages, zodat ik per dag inzichtelijk krijg welke podcasts ik geluisterd heb. Ik gebruik log:: bij elke podcast, zodat ik ze later gemakkelijk weer bij elkaar kan zoeken. Daarbij probeer ik ook de andere notities van een daily note te voorzien van log:: met een toepasselijk icoon erbij waarop ik ze later kan filteren.
Author: Mascha
Mijn naam is Mascha van de Weer en als Instructional Designer ondersteun ik docenten bij blended learning en de integratie van technologie in het onderwijs. Daarnaast blog ik over persoonlijke interesses, workflows en systemen, persoonlijke productiviteit (GTD) en persoonlijk kennismanagement en houd ik van hardlopen in de natuur.