Hoewel de keelpijn alleen ‘s avonds nog terugkwam, was ik aan het begin van de week nog wel te vermoeid om te gaan sporten. Later in de week ging het beter en heb ik wel het hardlopen weer opgepakt; gelijk maar met een intervaltraining van korte intervallen. Ik dacht dat dat wel goed zou gaan. En dat was ook zo. Na het hardlopen voelde ik me weer vrij normaal.
Bij het e-Portfolio-project waren deze week de eerste intakesessies met de opleidingen die in fase 1 van het project meedoen, en zijn we ook weer wat dieper in de applicatie gedoken om te leren hoe alles werkt.
Voor de ontwikkeling van modules voor deeltijdopleidingen had ik verschillende afspraken met docenten. Het is toch altijd weer bijzonder hoeveel verschillende onderwerpen daar voorbijkomen: het afnemen van een intelligentietest, global citizenship, 2e orde regelsystemen.
Bij de academie waar ik direct aan verbonden ben als learning designer waren er gesprekken met de opleidingen over waar komend jaar het zwaartepunt van de werkzaamheden voor mij komt te liggen.
Ook was er een docent die ik geholpen heb de cijferlijst in de nieuwe leeromgeving in te richten. Hoewel docenten zich over het algemeen heel goed redden met de nieuwe leeromgeving en er ook heel tevreden over zijn en het intuïtief vinden, is het inrichten van de cijferlijst toch iets waar de meesten waarschijnlijk altijd hulp bij nodig zullen hebben. Dat geeft ons echter ook een extra mogelijkheid om mee te kijken met de toetsing die de docenten gebruiken.
Binnenkort begint bij onze sportschool het ‘Strength Development’-programma waar ik ook aan mee gaan doen. Het is een combinatie van krachttraining en een voedingsprogramma. Deze week was de eerste meting en kreeg ik de eerste richtlijnen voor wat betreft het voedingsprogramma. Geen strikte eetschema’s gelukkig, maar voorbeelden voor ‘actieve’ dagen en ‘minder actieve’ dagen. Ik moet daarbij wel bijhouden wat ik eet. Dat werkt bij mij overigens altijd al heel goed om niet te veel te eten 🙂 Uit de eerste dagen dat ik het heb bijgehouden lijkt het erop dat het een hele klus gaat worden om voldoende eiwit binnen te krijgen, aangezien ik zoveel mogelijk plantaardig eet. Het gaat mij overigens niet om heel veel spiermassa erbij te krijgen. Ik ben vooral op zoek naar een voedingspatroon waarmee ik wat afval en waarmee ik dat vervolgens ook kan vasthouden. De krachttrainingen beginnen over twee weken en zijn wat meer gericht op kracht dan de BodyPump die ik tot nu toe altijd doe. BodyPump is meer een combinatie van kracht en cardio en bevat veel herhalingen. Ik probeer naast de twee krachttrainingen nog wel één keer BodyPump te doen (omdat het leuk is) en natuurlijk wil ik gewoon twee keer per week blijven hardlopen, dus in totaal ga ik tijdelijk één keer vaker sporten per week. Het hardlopen zal wel wat lastiger worden, want dat doe ik telkens op de dag ná de nieuwe krachttraining, dus dan zal ik wel spierpijn hebben of in elk geval ‘zware benen’.
Deze week was er ook weer een online PKM-campfire-sesssie. Sinds de PKM-summit eind maart is er elke maand (behalve juli en augustus) een online sessie geweest met een gast van de summit of een andere bekende op het gebied van persoonlijk kennismanagement. Deze week was er een sessie met David Lohner die in zijn lessen probeert de principes van persoonlijk kennismanagement te onderwijzen aan zijn studenten. De ervaringen met studenten zijn tot nu toe wisselend en het is nog niet zeker of hij door kan gaan met het programma. Studenten die in het laatste jaar zitten hebben aangegeven de methode niet te gaan toepassen, omdat ze toch al bijna klaar zijn met hun studie. Bijzonder jammer, zegt Lohner, want ze worden opgeleid tot docent, wat bij uitstek een vak is om persoonlijk kennismanagement toe te passen.
Deze week begon ook de 100 dagen active note-taking challenge van Bianca Pereira die trouwens mogelijk de volgende gast wordt bij de PKM campfire. In de challenge geeft zij elke dag een korte schrijfopdracht van 10 minuten met een prompt en telkens een andere manier van notities maken.
Author: Mascha
Mijn naam is Mascha van de Weer en als Instructional Designer ondersteun ik docenten bij blended learning en de integratie van technologie in het onderwijs. Daarnaast blog ik over persoonlijke interesses, workflows en systemen, persoonlijke productiviteit (GTD) en persoonlijk kennismanagement en houd ik van hardlopen in de natuur.