Tijdens deze week met mooi weer en helaas ook een vervelende keelpijn, heb ik mij bezig gehouden met:
- Het leren werken met de nieuwe ePortfolio-applicatie. Normaal gesproken heb ik IT-applicaties vrij snel door, maar bij deze is het toch even puzzelen. Gelukkig waren er deze week meerdere overleggen met de leverancier om vragen te stellen en telkens kwam ik weer een stapje verder. Over een maand moet ik zelf een demonstratie geven. Hopelijk kan ik er tegen die tijd lekker soepel mee werken.
- Meer onderdelen nalopen van de zelfstudieomgeving van onze toetsapplicatie die is overgezet naar de nieuwe leeromgeving.
- Sessies voor de (door)ontwikkeling van modules van deeltijdopleidingen.
- Tussendoor en met name in mijn vrije tijd heb ik een aantal modules doorgelopen van een AI-zelfstudietraining die we mogelijk kunnen gaan gebruiken voor onze docenten en studenten. Er wordt zoveel materiaal aangeboden dat het onlogisch is om zelf alles te gaan ontwikkelen. Maar dan is het wel belangrijk om goed te kijken wat we wél gaan gebruiken. Deze leverancier heeft een aantrekkelijk aanbod, maar hoe goed is het materiaal? Niet alles is zoals ik het zelf zou aanbieden en dat maakt het lastig om een balans te vinden tussen kritisch en pragmatisch zijn. Ik ben benieuwd wat mijn collega’s ervan vinden.
- Ondertussen kwam er een nieuwe versie uit van ChatGPT die de AI-wereld weer versteld doet staan. Het is waarschijnlijk veelzeggend dat ze opnieuw zijn begonnen met de nummering. Van GPT 3, 3.5, 4, 4o noemen ze deze nu o1. Daardoor zou je kunnen denken dat het om een nieuwe generatie gaat. Deze nieuwste versie is veel beter geworden in logisch redeneren. In deze YouTube-video laat de maker een aantal voorbeelden zien. Het voorbeeld met de knikker onder de beker (vanaf 5:05) had ik zelf al geprobeerd, omdat het in de zelfstudietraining nog werd aangegeven als een voorbeeld van hallucineren van generatieve AI zoals ChatGPT. Het nieuwere model kan dit vraagstuk dus wél goed oplossen. Het redeneren begint daarbij ook steeds meer op ‘nadenken’ te lijken, terwijl je eerst nog duidelijk kon zien dat het alleen maar het meest waarschijnlijke antwoord produceerde.
- Aangezien ik de rubik’s cube inmiddels wel kon oplossen ben ik in de stad op zoek gegaan naar een nieuw ‘breinbreker’-spelletje. Dat werd de ‘Flex-puzzler’. Een rij van 12 blokjes die aan elkaar zitten met een elastiek en die je op allerlei manieren kunt draaien, waardoor je er verschillende figuren mee kunt maken. Er zit een boekje bij met 80 figuren, van eenvoudig tot moeilijk (zie onderstaande foto). Om het iets lastiger te maken waren er ook figuren waarbij maar een paar gekleurde blokjes te zien zijn en de rest als grijze blokjes werden getoond. Ondanks dat waren de puzzels minder moeilijk dan ik verwachtte. Alleen de laatste 15 figuren waren wat lastiger. Toch was het wel een leuke bezigheid tijdens het volgen van de Algemene beschouwingen na prinsjesdag. Gelukkig zijn er ook sets te koop met 15 of 16 blokjes en staan er achterin het boekje ook puzzels waarbij je twee sets moet combineren.
- Eind van de week kreeg ik een vervelende keelpijn en een moe, lamlendig gevoel. Ik heb vrijdags nog wel gewoon kunnen werken, maar in het weekend heb ik het vooral rustig aan gedaan. Gelukkig ging de keelpijn zaterdags al grotendeels weer over en zijn we aan het begin van de middag nog even naar het terras gegaan om wat te eten en te genieten van het mooie weer, en vandaag heb ik een fijne wandeling gemaakt waarna het lamlendige gevoel ook grotendeels weer verdwenen was.