Weeknotities 2024-28

Deze week heb ik alweer geen nieuw blog geschreven. Er is op dit moment nog niet echt een duidelijk onderwerp waar het over moet gaan. Ik ben vooral bezig geweest met:

  • Meer notions uitwerken van de ‘historische index’ met begrippen op basis van mijn eigen interesses van de afgelopen 25-30 jaar. Bij het uitwerken van die notions in combinatie met ChatGPT loop ik soms ook tegen begrippen aan die volledig nieuw voor mij zijn, zoals ‘pull-quotes’ en ‘semantische HTML’. Die voeg ik uiteraard gewoon toe op een passende plek in de index.
  • Wegwerken van de laatste restanten van de nieuwsbrieven en artikelen die de laatste tijd via RSS zijn binnengekomen in de reader van Readwise, waardoor ik nu ook eindelijk toekom aan de artikelen die ik in de reader bewaard heb om later te lezen.
  • Ik was gelukkig fit genoeg om de training te geven over onder ander het gebruik van de formule-editor voor het berekenen van eindcijfers en andere inrichtingsmogelijkheden van de cijferlijst in het nieuw leermanagementsysteem.
  • Deze week heb ik ook de eerste inrichtingssessies gehad met docenten waarbij we de volledige cijferlijst zijn doorgelopen. Dat nam telkens veel meer tijd in beslag dan van tevoren verwacht, doordat ik zelf nog best veel moest nadenken over alle stappen van de inrichting. Tijdens de sessies schreef ik op waar ik allemaal naar keek, want ik denk dat ik hier maar eens een checklist van moet gaan maken. Ik houd van checklists. Zeker bij iets nieuws met veel verschillende aspecten om op te letten. Hopelijk helpt het ook om alles na te lopen in een logische volgorde want nu ging het nog vaak door elkaar.
  • Met ons AI-team zijn we bezig geweest met het inrichten van een cursusomgeving voor zowel studenten als docenten op het gebied van AI. Daarbij gaan we niet alle materialen zelf ontwikkelen, maar proberen we voor zover mogelijk te verwijzen naar goede materialen die anderen al gemaakt hebben.
  • Zoals vaker de laatste tijd was er ook deze week weer een docent die ik adviseerde om een tool zoals ChatGPT of Microsoft Copilot (die voor docenten eenvoudig toegankelijk is via hun werkaccount) te gebruiken bij het herontwerpen van hun lessen, en weinig tijd hiervoor hebben. Ik maakte een voorzet voor de prompt die de docent zou kunnen gebruiken, toegespitst op de module hij doorontwikkelt.
  • Ik heb ook nog samen met een docent een herontworpen deeltijdmodule bekeken met veel duidelijk beschreven leeractiviteiten erin, waarbij ook de relevantie van de lees-, kijk- en luisteractiviteiten vrijwel overal is toegevoegd om de motivatie van studenten te verhogen om deze activiteiten ook daadwerkelijk te gaan doen. Het was een flinke klus en er moeten nog een aantal dingen gebeuren om het af te ronden, maar ik ben nu al benieuwd hoe straks in de praktijk gaat werken.
  • We zijn gezellig uit eten geweest met mijn zus en zwager als dank voor de vele hulp die we van mijn zwager hebben gehad bij iets dat we op financieel gebied moesten uitzoeken en regelen.
  • Deze week ben ik weer rustig begonnen met sporten, want ik kon wel merken dat ik een paar dagen ziek ben geweest. De bodypump-les ging gelukkig beter dan de eerste keer dat ik hem deed, vorige week. Ik heb een aantal oefeningen iets langzamer gedaan, zodat ik ze in elk geval netjes en beheerst kon uitvoeren. Dan maar uit de maat van de muziek.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to Top