Sinds 2021 is juni landelijk de ‘maand van AI in het onderwijs’ en in het kader daarvan hadden we deze week op Saxion de ‘week van de AI’. Maar ook buiten Saxion waren er interessante activiteiten, dus heb ik niet alles mee kunnen krijgen van wat er op Saxion plaatsvond. Gelukkig zijn er ook opnames gemaakt!
- In het kader van de week van AI een training gegeven over prompting (‘Hoe stel ik goede vragen aan ChatGPT’) aan docenten en andere medewerkers. Helaas waren er geen studenten bij.
- Overlegd over het opzetten van een handige mappenstructuur in TestVision die past bij de toetsmatrijs van de opleiding voor het samenstellen van digitale toetsen.
- De beschrijving van de functionaliteit in Brightspace om met meerdere beoordelaars assignments te kunnen beoordelen had ik deze week willen afronden, maar dat is helaas nog niet gelukt. Het valt toch altijd weer tegen hoeveel er tussendoor komt (of hoeveel ik mij laat afleiden?)
- Donderdag was ik ook nog eens de hele dag met een collega op het ChatGPT Onderwijscongres in Eindhoven. Daar heb ik naast de keynotes van Bas Haring (niet alleen filosoof, maar zelf blijkbaar ook gepromoveerd op kunstmatige intelligentie) over hoe generatieve AI werkt en Hans Hoornstra over waarom het belangrijk is om een Europees taalmodel te ontwikkelen, een sessie gevolgd van Tom Koolen over Best Practices voor Prompting (er valt altijd nog meer te leren), een sessie van Christophe Benoit over de rol van AI in het verbeteren van examens en een sessie van ‘technofilosoof’ Rens van der Vorst met allerlei voorbeelden over het effect dat het gebruik van technologie heeft op de manier waarop we met elkaar omgaan en dat je soms als een Gremlin misschien maar een beetje de draak moet steken met al die technologie. Een hele interessante sessie, maar helaas kwam de link met het onderwijs hierin wat minder aan bod.
- Het congres was in het Conference Center op The Strip van de High Tech Campus in Eindhoven en die bleek te liggen tegenover het gebouw waar ik in 2001 zelf mijn afstudeeropdracht heb gedaan voor het Philips NatLab (zie foto hieronder)
- Afgelopen donderdag waren natuurlijk ook de Europese Parlementsverkiezingen in Nederland. Omdat ik al heel vroeg onderweg was naar Eindhoven en er niet op kon rekenen dat ik ruim voor 21.00 uur weer in Oldenzaal zou zijn, had ik voor het eerst een kiezerspas geregeld, zodat ik in elke gemeente van Nederland kon stemmen. Op de heenweg hadden we op station Eindhoven genoeg tijd en was het stemlokaal dichtbij, dus dat kon ik aan het begin van de dag al afvinken.
- De index van onderwerpen die ik gemaakt heb voor mijn PKM-systeem is voor het grootste deel klaar. Ik moet nu alleen nog de onderwerpen en interesses een plek geven die erbij zijn gekomen sinds ik mijn notities in Roam Research en Obsidian ben gaan maken. Verder heb ik iets gewijzigd in de nummering, want in plaats van alleen cijfers te gebruiken (zie de weeknotities van vorige week), gebruik ik nu ook letters voor de ‘aftakkingen’, waardoor je bijvoorbeeld 01.01c1a2 krijgt in plaats van 01.01.03.01.01.02. Ik vind het met letters veel korter en overzichtelijker. Dit komt trouwens ook overeen met de nummering die Niklas Luhmann gebruikte bij zijn Zettelkasten (ik moet hier echt eens een blog over schrijven…).
Het mooie is dat ik over alle termen die in de lijst staan wel iets zou kunnen zeggen. Het wordt echt een afspiegeling van mijn eigen kennis. Ik vermoed dat dit wel eens het ontbrekende stuk zou kunnen zijn van mijn PKM-systeem. Want waar hang je je nieuwe kennis aan op als je bestaande kennis nog geen plek heeft? - Omdat we bijna aan het eind van deze Les Mills release zijn (duurt 12 weken) gaan de bodypump-instructeurs de nummers van de huidige release ‘mixen’ met nummers van oudere releases. Ik snap dat dat leuk lijkt, maar omdat je niet (meer) precies weet hoe die oudere nummers gaan, kun je niet helemaal voluit gaan, dus in plaats van dat je aan het eind van een release de bekende oefeningen met meer gewicht kunt gaan doen, waren de lessen door het mixen deze week wat lichter.