Blue monday? Echt niet!

Ook vandaag zul je het weer lezen in de media: het is ‘Blue monday’. De maandag van de laatste volle week van januari wordt standaard bestempeld als de meest deprimerende dag van het jaar. Dit is ooit bedacht door de Britse psycholoog Cliff Arnall, waarbij hij als reden opgeeft dat de meeste goede voornemens al zijn mislukt, de dagen nog donker zijn, en ook het weekend, net als de vakantie, nog ver weg lijken. En elk jaar nemen de media dat weer over en voor je het weet ga je erin mee. En dat is echt nergens voor nodig.

Afbeelding van Gino Crescoli via Pixabay

Ja, de dagen zijn kort. Daar kun je je druk over maken, maar daar schiet je weinig mee op. Wat je wél kunt doen is ervoor zorgen dat je overdag wat meer licht krijgt door echt naar buiten te gaan. Het licht buiten is veel beter dan wat je binnen krijgt, dus ga ook echt naar buiten. Maak bijvoorbeeld een wandeling tijdens je lunchpauze. Daardoor krijgen je hersenen ook nog eens meer zuurstof.

En als je volgende vakantie voor je gevoel nog mijlenver weg is, ga er dan eens een dag of weekend lekker tussenuit. Naar een andere stad, naar het strand, een concert of museum. En begin alvast met het plannen van je vakantie. Waan je alvast op je vakantiebestemming en bedenk wat je er allemaal kunt gaan doen.

En die goede voornemens? Het is nog maar januari! Tijd genoeg dus om je plannen nog eens goed onder de loep te nemen.

Stel je plan bij

Als het met je voornemens nog niet zo gaat zoals je ze willen, is dit zeker niet het moment om het op te geven. Integendeel. Het is het perfecte moment om je plan te gaan bijstellen.

Nu je weet wat niet zo goed werkt, kun je gaan nadenken over wat je moet veranderen in je aanpak. Hoe ga je ervoor zorgen dat je de juiste dingen wél gaat doen en de verkeerde dingen niet meer?

De volgende tips kunnen je daarbij helpen.

Stem je plan af op jouw persoonlijkheid

Veel goede voornemens gaan over het veranderen van gewoonten. Je hebt misschien van anderen gehoord hoe zij succesvol een gewoonte hebben veranderd. Je hebt voor jezelf een soortgelijk plan gemaakt, maar het werkt niet en je voelt je een mislukkeling. Waarom lukt het die ander wel?

Gretchen Rubin, schrijfster van het boek Better than before (‘Steeds beter’), vroeg zich af hoe dat kon en kwam erachter dat wat voor de één werkt, absoluut niet voor de ander hoeft te werken. Het is dus goed mogelijk dat je dingen van jezelf verwacht die eigenlijk niet goed bij jou passen. Iedereen kan gewoonten veranderen, maar daar is wel een persoonlijke aanpak voor nodig.

In haar boek ‘Better than before’ beschrijft zij vier verschillende persoonsstijlen die een rol spelen bij het veranderen van je gewoonten. Voor elke stijl geeft ze passende tips die je helpen om een betere aanpak te kiezen voor je gewoonteverandering. Ook geeft ze allerlei tips en veelvoorkomende valkuilen die je inzicht geven in hoe je jouw plan voor 2020 verder kunt verbeteren. Dus relax, lees het boek en verbeter je plan! Er is nog tijd genoeg.
En zoals ik al eerder zei is januari ook maar een willekeurig moment. Je kunt het hele jaar beginnen met gewoonteverandering en andere goede voornemens*.

*) Wie deze opmerking én het boek gelezen heeft, weet nu ook iets meer over mij 😉

Kleinere stappen en eerstvolgende acties

Bekijk je lijst met goede voornemens nog eens goed en vraag je af of ze misschien niet te groot zijn. Dat is een veelvoorkomende valkuil, waardoor het maar niet lukt om aan een goed voornemen te beginnen. Maak je doelen dus kleiner. Knip ze op, bijvoorbeeld:

  • 5 km aan één stuk hardlopen
  • opbouwen van 5 naar 10 km

En bedenk wat je eerstvolgende actie is. ‘5 km hardlopen’ begint niet met 5 km aan één stuk hardlopen. Het begint met het zoeken of kopen van schoenen, kleding en een trainingsschema waarmee je het hardlopen geleidelijk aan kunt opbouwen. En met het plannen van je trainingen.

Als het dus maar niet lukt om met een goed voornemen te beginnen, kijk dan eens of de stap niet veel te groot is? Breek het op in kleinere stappen en bedenk wat de eerstvolgende actie is die je kunt doen om aan je plan te beginnen.

Begin met vijf minuten

Heb je zelfs moeite om te beginnen met de eerstvolgende stap die je hebt gedefinieerd? Zet dan een timer voor vijf minuten en begin gewoon. Zodra de timer is afgelopen mag je stoppen. Maar het is maar de vraag of je dat zult doen 😉

20 voor 2020

In plaats van goede voornemens kun je ook een ’20 voor 2020′-lijst maken: een lijst van 20 dingen die je in 2020 wilt voltooien. Dat klinkt toch een stuk vrolijker dan goede voornemens, niet waar? Ook dit idee komt van Gretchen Rubin, die voor haar podcast ‘Happier’ ook al een ‘18 for 2018‘ en ‘19 for 2019‘ lijst maakte.

Ook voor deze lijst geldt natuurlijk dat je de dingen die je op je lijst zet niet te groot moet maken en dat je voor elk item een plan moet bedenken met tenminste één eerstvolgende actie.

Tip: Zet er ook een paar dingen op die je gemakkelijk kunt afronden!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.