Habit trackers en andere persoonlijke statistieken

Fitness Push Up

Vanochtend was ik bij de tandarts weer aan de beurt voor een controle. Nou ja ‘controle’… de controle door de tandarts was (gelukkig) in een paar minuten klaar. De meeste tijd zat in het verwijderen van tandsteen en het polijsten van de tanden. Uiteraard werd ik er door de assistente weer vriendelijk aan herinnerd dat het beter was als ik vaker zou flossen. Ja, dat wist ik al… 

De behandeling ging verder en opeens schoot ik enigszins in de lach. “Sorry, ik moest lachen”, vertelde ik de assistente (die stopte omdat ze dacht dat ze me ergens pijn had gedaan…), “ik ben de laatste tijd veel bezig met gewoonteveranderingen en besefte zojuist ineens dat ik deze dus ook gewoon moet toevoegen aan mijn lijstje. Ik vond het nogal dom dat ik daar nog niet aan heb gedacht…” De assistente vroeg verder niet al te veel uitleg, maar het plan klonk haar ongetwijfeld goed in de oren. Ik zal je uitleggen wat ik precies bedoelde.

Habit Trackers

Je hebt er waarschijnlijk wel eens over gelezen: om een gewoonte te veranderen moet je dit minstens 30/60/90 dagen volhouden (afhankelijk van wat je leest; de meningen verschillen hier nogal over).

In elk geval kan het je helpen om het aantal dagen bij te houden en te proberen om de ‘keten’ van achtereenvolgende dagen dat je de gewoonte volhoudt, niet te doorbreken. Dit kun je heel simpel doen, door op een papieren kalender bij iedere dag dat het gelukt is, een vinkje te zetten, en uiteraard zijn er ook apps waarmee je dit kunt doen, zoals coach.me of Habitica. Deze laatste maakt er echt een spel van samen met anderen. Dat is denk ik vooral handig voor mensen die een accountability-partner nodig hebben

Zelf werd ik nogal geïnspireerd door de prachtige creaties van mensen die een Bullet Journal bijhouden. (Wat een bullet journal precies is heb ik al eens uitgelegd op mijn andere blog).

Habit Tracker (Boho Berry)
Bron: Boho Berry (Instagram)
Bron: Pinterest

Omdat ik wat meer van het digitale ben, heb ik in Google Spreadsheet één simpele tracker voor het hele jaar gemaakt. Lang niet zo mooi, maar niet minder efficiënt.

Je ziet deze in de onderstaande afbeelding. Als je op de afbeelding klikt wordt hij automatisch geopend. 

Je kunt de sheet pas wijzigen nadat je een eigen kopie hebt opgeslagen via Bestand > Een kopie maken…

Uiteraard kun je dan ook de velden leegmaken die ik als voorbeeld heb ingevuld. Kijk daarbij uit dat je de maantjes in kolom P niet verwijdert! 🙂

Habit Tracker and Personal Statistics 2018

Voor volgend jaar zou je het blad kunnen kopiëren en de datums wijzigen (of misschien maak ik dan wel weer een nieuwe ;-). 

Meer dan alleen gewoonten bijhouden

In de tracker heb ik nog een paar andere dingen toegevoegd, ook op basis van inspiratie van de super creatieve Bullet Journalers, namelijk een Mood-tracker, een Moon-tracker, een weight-tracker, stappenteller en een lijst voor al je schoonmaakklusjes. En er zijn nog wat kolommen vrij voor je eigen invulling. 

Je kunt ook zelf kolommen toevoegen door met de rechter muisknop op de Letter van een kolom te klikken en de optie 1 Rechts invoegen  (of Links) aan te klikken. De nieuwe kolom krijgt dezelfde voorwaardelijke opmaak* als de kolom die je kopieert. 

*) Zoals je zult merken krijgen de cellen een andere opmaak, afhankelijk van wat je er invult. Dit heet ‘voorwaardelijke opmaak’ in Excel (en GoogleSpreadsheet). Leuk om mee te spelen!

Niet alleen vanaf 1 januari

De sheet begint op 1 januari, maar denk nou niet dat je dan zelf ook pas hiermee kunt beginnen. Elk moment is een goed moment, ook al is het midden in de week en midden op de dag. Neem gewoon het besluit om te beginnen en begin. Ik wacht echt nooit op een bepaalde dag en begin gewoon als ik merk dat ik er klaar voor ben. Eén keer was dat zelfs op zondagavond, toen ik me realiseerde dat ik de hele dag nog geen suikerhoudende dingen had gegeten. Ik had het gevoel dat ik dat de komende dagen wel eens kon gaan volhouden, dus het leek mij een goed moment om op datzelfde moment nog te beginnen, want dan kon ik voor dag 1 al een kruisje zetten 😅. 

En ook nu met het ‘flossen’ begin ik gewoon vandaag of morgen. Of overmorgen want dan is het 1 juli 😬. Of… 😳…

Nieuwe maan

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb al een aantal keer gehad dat een gewoonteverandering tegelijk viel met de Nieuwe Maan. Heel apart. Ik wacht er niet op, ik denk er niet eens aan, maar het is nu al een paar keer zo geweest dat ik er achteraf achter kwam dat de Nieuwe Maan op een dag viel waarop ik met een nieuwe gewoonte was begonnen. Sommigen zeggen ook dat hun humeur wordt beïnvloed door de maan. Ik vind het wel interessant om eens bij te houden, vandaar dat ik de maanstanden in de tracker heb opgenomen.
Érgens zit er misschien ook wel iets in. Daniël Lohues had het er ook al over in zijn show, voordat hij het lied ‘Volle Moane’ ging zingen: “De maan heeft zoveel kracht dat het zorgt voor eb en vloed op onze aarde. Ons lichaam bestaat óók voor een groot deel uit water…” Het is natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs, maar het zou me niet verbazen als er toch een relatie blijkt te zijn. En natuurlijk zullen er ook weer verschillen zijn tussen personen.

Inzicht en Overzicht

Daarom zijn die trackers zo leuk. Je krijgt wat meer inzicht in je eigen gedrag en het helpt je om gewoonten vol te houden. Bovendien kun je er allerlei klusjes mee bijhouden of alleen degene die je niet zo vaak doet en waarvan je je telkens weer afvraagt: “Hoe lang is het ook alweer geleden dat ik dit heb gedaan?”

Maak jij ook gebruik van dit soort lijstjes of doe je dit op een hele andere manier? Of helemaal niet? 

Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.