Lanceer jezelf

Een paar dagen geleden blogde ik over gewoonten en dat het voor veel mensen lastig is om ze te veranderen. Pas geleden kwam ik een video tegen waarin Mel Robbins vertelt over hoe je jezelf ertoe kunt zetten om de JUISTE actie te ondernemen. 

Je bent vaak geneigd om te doen wat goed voelt en dat is meestal NIET je nieuwe gewoonte. Nieuwe gewoonten voelen onwennig; oude gewoonten voelen vertrouwd en comfortabel. Je brein zal dus automatisch proberen terug te keren naar je oude patronen. Het is echt lastig om dat tegen te houden. 

Wat je dan helpt is om te bedenken waar je op de lange termijn het meeste aan hebt. Door aan je doel te denken word je meer gemotiveerd. Die motivatie is echter vaak maar van hele korte duur. Dan neemt ‘het gemak’ het weer over en blijf je hangen in je oude gewoonte. 

Het gaat er dus om dat je zo snel mogelijk actie onderneemt op het moment dat je gemotiveerd bent om de juiste actie te ondernemen. Mel Robbins vergelijkt het met het indrukken van snooze-knop (de oude gewoonte) of direct opstaan zodra het alarm afgaat (de nieuwe gewoonte). Op het moment dat je alarm af gaat en je beseft: “Ik zou er nu eigenlijk uit moeten gaan”, is het de kunst om zo snel mogelijk die actie te ondernemen. 

Volgens Mel heb je daar maximaal vijf seconden voor. Bij sommigen is het zelfs minder. Dat heb ik bij mijzelf ook gemerkt. Ik kan beter uitgaan van drie seconden. 

Wat is nou de truc die Mel Robbins heeft bedacht om binnen die 3 of 5 seconden in actie te komen?

Heel simpel: Terugtellen! 

We hebben een soort automatische reactie op terugtellen en dat is een patroon dat je in je voordeel kunt gebruiken. Tel gewoon terug:

(5, 4,) 3, 2, 1, Go!   En dan ‘gaan met die banaan’. Lanceer jezelf!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.