Boodschappenlijstje

SIk werk nog altijd met een boodschappenlijstje als ik de wekelijkse boodschappen ga halen. Niet op papier. Dat niet. Nee, allemaal digitaal. Ik heb er jaren geleden zelfs een systeempje voor gemaakt 🙂

Ik vond het zo’n gedoe om telkens weer te bedenken wat ik allemaal moest hebben. De standaarddingen die ik wekelijks nodig heb waren meestal geen probleem. Het ging om de dingen die af en toe op zijn, zoals wasmiddel, ketjap, pasta, vuilniszakken, etc. Je kent ze wel. Die dingen waarvoor je af en toe terug moet naar de winkel omdat je ze vergeten bent…

In Excel kan alles…

Jaren geleden ben ik daarom begonnen met een lijst in Excel. Daarop staan allerlei boodschappen die ik vaak of minder vaak koop. Af en toe komt er iets nieuws bij en héél soms gooi ik er wat uit. Uiteraard staan alle boodschappen in de volgorde waarop ik door de winkel loop en nadat vorig jaar ‘mijn’ supermarkt volledig was verbouwd en opnieuw was ingericht, moest ik natuurlijk ook de hele lijst omgooien. 🙄

De lijst bevat een kolom ‘Aantal’, een kolom ‘Wat’ en een kolom ‘Waar’, want sommige producten haal ik in een andere winkel. Oh ja en een kolom ‘Verjaardag’, waarin kruisjes staan bij alle boodschappen die ik voor een verjaardag nodig zou kunnen hebben, zodat ik daar snel op kan filteren. Dat scheelt ook elke keer weer een hoop denkwerk…

Filteren en voilà… 

Wekelijks voordat ik boodschappen ga doen loop ik dan de hele lijst langs en vul ik een aantal in voor ieder product dat ik moet halen.

Als ik de hele lijst door ben filter ik de lijst eerst op alle regels waar een aantal is ingevuld. En daarna filter ik op een specifieke winkel. Die regels selecteer, kopieer en plak ik vervolgens in het notitieveld van de wekelijks terugkerende boodschappentaken in mijn taakmanager.

Zo krijg ik in mijn taakmanager per winkel een taak met daarin een lijstje van de boodschappen die ik daar moet halen. De meeste boodschappen die ik niet bij mijn standaard supermarkt haal, zet ik trouwens bij elkaar in de taak ‘stad’. Die loop ik dan langs op het moment dat ik in het centrum ben waar al die winkels dicht bij elkaar zitten. Ik zet ze overigens wel weer per winkel bij elkaar in de taak. 

Macro’s

Een paar jaar geleden was mijn systeem nog iets vernuftiger. Ik had toen verschillende macro’s in het Excelbestand gemaakt die met één druk op de knop de juiste filtering maakten en de gefilterde regels selecteerden en kopieerden, zodat ik ze alleen nog maar in de juiste taak in mijn taakmanager hoefde te plakken. Toen ik overstapte naar Microsoft Office voor Mac bleek hij de macro’s die ik in een Windows-versie van Office gemaakt had helaas niet meer te snappen en ik vond het toen te veel gedoe om die Macro’s weer opnieuw te maken. Bovendien kostte het nauwelijks tijd om iedere week handmatig de juiste filters te selecteren.

Verbeteren

Nu ik dit aan het schrijven ben bedenk ik me trouwens ineens nog wel een andere leuke verbeterslag die ik kan doen omdat ik sinds kort een andere taakmanager ben gaan gebruiken. 

Zo blijf ik ook dat systeem iedere keer weer verbeteren. 

Maak jij ook boodschappenlijstjes, en zo ja, hoe? Hoe zorg jij ervoor dat je de boodschappen die je maar zeer zelden doet, niet vergeet?

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.