BodyPump

Vandaag heb ik voor het eerst sinds lange tijd weer een aantal oefeningen gedaan van BodyPump. Dit is een fitnessprogramma van Les Mills, een Australische organisatie die verschillende fitnessprogramma’s ontwikkelt en over de hele wereld instructeurs opleidt om deze programma’s te geven.

BodyPump is een combinatie van kracht- en conditietraining op muziek, met behulp van gewichten op een stang, losse gewichten en je eigen lichaamsgewicht. 

Een les bestaat uit 10 oefeningen, inclusief warming-up en cooling-down. Bij iedere oefening worden andere spiergroepen getraind. Na de warming-up begin je met de bovenbenen (squats), dan de borstspieren, de rug en hamstrings, triceps, biceps, quadriceps (voorkant bovenbenen) en kuiten, de schouders en tot slot de buikspieren en een cooling-down. 

Krachttraining op muziek

Tijdens de oefeningen beweeg je de stang of de losse gewichten op de maat van de muziek. Dat kan betekenen dat je het gewicht in 1 tel omhoog tilt en in 1 tel weer omlaag laat zakken, maar ook dat je deze bijvoorbeeld in 1 tel omhoog tilt en in 3 tellen omlaag. Of in 3 omhoog en in 1 omlaag, of 2 om 2, of 4 om 4. Of je gaat maar tot halverwege (en daar wordt het meestal niet makkelijker van, mocht je dat denken 😖). In combinatie met de muziek bedenken ze hier bij Les Mills allerlei variaties op en wordt het nooit saai. 

Het is een echte workout voor je hele lichaam. Het gewicht dat je erbij gebruikt, verschilt per oefening. Voor je grote spiergroepen zoals je bovenbenen, borst en rug gebruik je meer gewicht dan bijvoorbeeld voor je triceps, biceps en schouders. Naarmate je lichaam went aan een programma kun je het gewicht dat je gebruikt wat opvoeren waardoor je dus ook echt merkt dat je sterker wordt.

Naast BodyPump zijn er ook andere programma’s zoals BodyStep (steps), BodyCombat (boks- en karatebewegingen), RPM (spinning) en BodyBalance (combinatie van yoga, tai chi en pilates). Ook die programma’s hebben een set van vaste soorten oefeningen die iedere 10 weken weer op een compleet andere manier worden uitgevoerd. 

Wereldwijd tegelijk dezelfde lessen 

Het mooie is dat op alle sportscholen over de hele wereld die deze programma’s geven, tegelijk hetzelfde programma worden gegeven. Als je dus een keer naar een andere sportschool gaat, kun je gewoon hetzelfde programma volgen als op je eigen sportschool.

Een programma wordt 10 weken achter elkaar gegeven en daarna komt er een nieuw programma. Dat wil zeggen: voor iedere spiergroep wordt er een nieuwe oefening gemaakt op andere muziek. 

Ik heb ooit eens een aantal video’s kunnen downloaden van deze programma’s en ik heb een eigen set met gewichten en een stang. Zo kan ik dus lekker thuis BodyPump doen. 

Een nieuw begin

Ik had het de laatste maanden (of misschien wel het laatste jaar) echter nauwelijks gedaan. Gewoon geen zin in gehad, geen prioriteit. Maar vorige week begon het alweer te kriebelen en vandaag was het dan zover. 

In plaats van te gaan wandelen of hardlopen rond lunchtijd pakte ik de gewichten er weer eens bij en heb ik een aantal van de oefeningen gedaan. Als ik, zoals vandaag, geen volledig uur bezig wil zijn, dan kies ik in elk geval voor de grootste spiergroepen (bovenbenen, borst en rug). 

Het was heerlijk om weer te doen. Ik kon echt merken dat mijn lichaam hier aan toe was. Alleen morgen en overmorgen zal ik daar vast anders over denken, want van BodyPump kun je echt flinke spierpijn krijgen als je het niet (meer) gewend bent 😬. Met name de bovenbenen moeten het normaal gesproken flink ontgelden, en afgaande op hoe mijn bovenbenen trilden bij de rugoefening en bij het aflopen van de trap na de tijd, zal dat morgen ook wel het geval zijn.

En zo niet: volgende keer meer gewicht op de stang. No pain, no gain. 😅

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.