Dit artikel heb ik oorspronkelijk gepubliceerd op de site didactadvies.nl, op 12 januari 2020 verplaatst naar organizeflow.nl en sinds 3 mei 2024 staat het hier op maschavandeweer.nl.
Vaak hoor ik mensen zeggen dat ze zo weinig nieuwe ideeën hebben. Herken je dat? Maar áls je ze hebt, wat doe je er dan mee? Weet je eigenlijk wel hoeveel ideeën je hebt?
“Your mind is for having ideas, not for holding them.”
~ David Allen
Het is een bekende uitspraak van David Allen, de bedenker van de methode Getting Things Done, waarmee hij aangeeft dat je je ideeën maar beter op kunt schrijven dan te proberen om ze te onthouden. Ik heb daar al eerder over geschreven in deze twee blogposts:
Nu denk je misschien:
“Ja, maar ik wil helemaal niet alles opschrijven, want dan moet ik daar ook nog iets mee…”
Oh ja? Wie zegt dat dat zo is? Als je iets hebt opgeschreven kun je echt altijd nog beslissen om er helemaal niets mee te doen. Of dat het iets is waar je je nu nog niet mee bezig wilt houden, maar misschien later wel.
Een tip voor een boek bijvoorbeeld, of voor een film, een idee voor een nieuw project of product, een land of plaats om op vakantie te gaan. Het feit dat je het opschrijft betekent helemaal niet dat je het ook gaat doen.
Het betekent alleen dat je het niet zomaar weer vergeet, zoals gebeurt met allerlei dingen waar we de hele dag aan denken en die we niet opschrijven. Het zou toch zonde zijn als je niet weet waar je naar toe wilt als het weer tijd wordt om de vakantie te plannen, terwijl je het hele daar door misschien wel 10 ideeën hiervoor hebt gehad? Of als je zin en tijd hebt om een film te kijken of een boek te lezen, maar niet kunt bedenken welke tips je een tijdje geleden je ook alweer had gekregen of van welk boek je een goede recensie had gelezen.
“I am constantly asked by students how I get good ideas. My answer is simple: First, have a lot of ideas. Then, throw away the bad ones.”
Linus Pauling
Schrijf je ideeën dus op. Zorg ervoor dat je ze vastlegt, zodat je ze niet vergeet. Bepaal op een later moment pas of je iets wilt bewaren om er (ooit) mee aan de slag te gaan, of gooi het weg zodra je besluit dat je er niets meer mee gaat doen.
Ruimte voor creativiteit
Als je je ideeën vastlegt, geeft dat je brein ook de ruimte om nog méér nieuwe ideeën te hebben. Ten eerste komt dat omdat je hoofd gewoonweg niet meer ‘overloopt’ van allerlei dingen die het moet onthouden en ten tweede omdat je op onbewust niveau je brein het signaal geeft dat het geen verspilde energie is om met nieuwe ideeën te komen.
Je ideeën vastleggen geeft op nog een derde manier meer creativiteit: door je eigen ideeën opnieuw te lezen krijg je namelijk ook weer nieuwe ideeën.
Dat gebeurt mij regelmatig bij het schrijven van blogs. Ik heb nog steeds geen handige workflow voor mijn blogideeën, maar sla wel van alles op in Evernote. Vaak zijn dat ideeën die ik kreeg door andere artikelen te lezen of door naar podcasts te luisteren. En soms brengt het ene idee me weer op een ander idee.
Ik wil ze nog eens netjes ordenen in Evernote, zodat het voortaan gemakkelijker wordt om te bepalen waarover mijn volgende blogpost gaat.
Overigens verbaast het me regelmatig hoeveel half uitgewerkte ideeën ik al heb. “Ik heb geen ideeën voor mijn blogposts” blijkt voor mij helemaal niet op te gaan. Ik heb genoeg ideeën. Ik heb er alleen niet genoeg overzicht over.
Verschillende soorten ideeën
Ik kan me voorstellen dat je zelf geen blogs schrijft en dus niet zoveel hebt aan het voorbeeld dat ik hierboven gaf. Maar hoe bewaar je bijvoorbeeld ideeën voor:
- boeken die je wilt lezen
- reizen die je wilt maken
- je huis
- je tuin
- cadeaus (om te krijgen of te geven)
- dingen die je wilt kopen
- dingen die je wilt leren
- recepten
- muziek
- films
- series
- documentaires
- podcasts
- video’s
Zelf formuleer ik deze trouwens liever in het Engels: books to read, places to travel, home ideas, etc.
Naast deze ideeën kun je ook ideeën hebben voor een project waar je mee bezig bent, of iets anders dat je misschien wilt gaan doen. Of je weet nog niet wanneer, of er is nog geen budget voor. In de methode Getting Things Done worden deze ideeën op de lijst ‘Ooit/Misschien’ (‘Someday/Maybe’) gezet.
Het gaat erom dat je het idee gewoon opschrijft en niet direct probeert te bepalen of het haalbaar is of niet. Net als bij een brainstorm: geen enkel idee is fout.
Het zou kunnen dat toch ineens de juiste omstandigheden zich voordoen. Of dat juist dit idee leidt tot een ander idee dat wél mogelijk is. Of je gooit het uiteindelijk alsnog in de prullenbak.
Categoriseer je ideeën
De hierboven genoemde soorten ideeën kun je gebruiken om je ideeën te categoriseren. Dat maakt het gemakkelijker om ze terug te vinden.
Ook kun je hiermee onderscheid maken tussen de ideeën die je bekijkt tijdens je wekelijkse review (deze zet je op je ‘Ooit/Misschien’-lijst), en ideeën die je (vrijwel) nooit reviewt, maar gewoon verzamelt, zoals boeken, films en reizen.
Op je ‘Ooit/Misschien’-lijst zet je naast je ideeën ook acties die je wel wilt doen, maar waar je nu nog geen tijd voor hebt en die je nog even buiten beschouwing wilt laten. Sommigen zetten deze acties op een lijst die ze ‘Later’ of ‘Binnenkort’ noemen. Als ze onderdeel zijn van een project, zou je ze ook in je projectplan kunnen laten staan.
Handig én nuttig
De ‘Ooit/Misschien’-lijst lijkt misschien een beetje overbodig. Leuk om ideeën mee te verzamelen, maar het zijn (nog) niet de echte acties die gedaan moeten worden.
Daarmee onderschat je echter dit type lijsten. Ze zorgen er namelijk voor dat je actielijsten ‘schoon’ blijven omdat er alleen acties op staan die je op dat moment daadwerkelijk kunt doen, terwijl alle ideeën die er op dat moment (nog) niet toe doen, wél bewaard blijven. Hierdoor blijft het mogelijk om een continue stroom van nieuwe ideeën te hebben, zonder dat ze je actielijst vertroebelen.
Bekijk je ideeënlijsten regelmatig
Ondanks dat deze ‘Ooit/Misschien’-lijst en andere lijsten met ideeën geen acties bevatten die je direct moet doen, is het wél goed om ze regelmatig te bekijken, bijvoorbeeld wekelijks, maandelijks of eens per kwartaal.
“You can only feel good about what you’re not doing, when you know what you’re not doing.”
David Allen
Als je je ideeën niet vaak genoeg bekijkt, zul je merken dat je brein ze weer probeert te onthouden, of dat je ze regelmatig opnieuw noteert en er dan achter komt dat ze al in je systeem staan.
Ook is het goed om de ideeën waarvan je zeker weet dat je ze niet meer gaat doen, te verwijderen. Dat scheelt bij de volgende review.
Tools om je lijsten in vast te leggen
Nu denk je vast: “Leuk al die lijsten, maar waar laat ik die allemaal?” Dat is inderdaad een goede vraag. Er zijn allerlei opties. Je noteert ze op papier of digitaal zoals in Evernote, of gebruikmakend van een taakmanager zoals Todoist. In een volgende blogpost ga ik daar verder op in.
Ik ben benieuwd óf en hoe jij je ideeën vastlegt. Heb je één grote lijst, of heb je ze opgesplitst qua tijd en/of onderwerp?
Hoe werkt het bij jou? Geeft het je juist de vrijheid en ruimte voor nieuwe ideeën, of geeft het je alleen maar het gevoel dat je nog enorm veel te doen hebt?
Laat het weten door hieronder een reactie te plaatsen.