Content curation: Delen met beleid

Als je op internet zoekt naar interessante artikelen om je eigen kennis te vergroten, kom je waarschijnlijk ook regelmatig artikelen tegen die je met iedereen wilt delen die jouw onderwerp interessant vindt. Ik zou zeggen: vooral doen! Tegenwoordig wordt er zo veel gepubliceerd op internet dat het een hele klus is om interessante content te ontdekken. Niet dat er veel oninteressante content is, maar er wordt over zo veel onderwerpen geschreven dat het lastiger is om de artikelen te vinden die je interesseren. Het helpt dan als anderen goede artikelen delen. En daar kun je natuurlijk zelf ook aan meedoen. Dat heeft ook nog een ander voordeel. De kans is namelijk groot dat hierdoor je netwerk groter wordt, want naast de mensen die je persoonlijk kent, krijg je waarschijnlijk ook nieuwe volgers die puur en alleen geïnteresseerd zijn in de artikelen en inzichten die je deelt. Kansen dus om nieuwe connecties te maken want jullie hebben gemeenschappelijke interesses!

Bal met daarop gekleurde puzzelstukjes en op de achtergrond blauwe of ontbrekende puzzelstukjes
Foto door Geralt via Pixabay

Door niet alleen links te delen, maar ook je eigen opmerkingen toe te voegen, wordt de totale informatie die je deelt alleen maar waardevoller. Op Twitter zijn dat een paar woorden, op Facebook en Google+ een paar zinnen, of zelfs een heel artikel op je eigen blog of LinkedIn. Op die manier voeg je echt iets van jezelf toe, wat gewaardeerd zal worden door de mensen die je volgen. En als je regelmatig zelf artikelen schrijft dan kan het delen van andere artikelen je ook wat lucht bieden. Je hoeft immers niet iedere keer zelf met een heel nieuw artikel te komen, terwijl je nog steeds waardevolle informatie deelt met je lezers. Ook zet je hen daarmee op het spoor van andere interessante personen die zij kunnen volgen.

Content curation

In feite ben je door het delen van artikelen van anderen een soort curator: je zoekt naar informatie, beoordeelt of en voor wie deze interessant is en waar en hoe je de informatie met hen gaat delen.

Natuurlijk deel je niet zomaar vanalles. In een podcast van Copyblogger hoorde ik een aantal vragen die je jezelf kunt stellen bij die afweging. Ze vormen samen de afkorting R.O.A.R:

R – Did I Read it?
O – Is it Original?
A – Is it Applicable?
R – Does it come from a Reputable source?

Echte content curation is trouwens meer dan alleen links delen:

“Content curation is the process of sorting through the vast amounts of content on the web and presenting it in a meaningful and organized way around a specific theme. The work involves sifting, sorting, arranging, and publishing information. (…) Content curation is not about collecting links or being an information pack rat, it is more about putting them into a context with organization, annotation, and presentation.” ~ Beth Kanter

Het is zelfs een vak. Je kunt je vast voorstellen dat het erg handig is als er mensen zijn die in de gaten houden wat er allemaal geschreven wordt over een bepaald vakgebied en die dat op een zinvolle manier verspreiden binnen hun organisatie, maar ook richting hun partners en klanten.

Robin Good heeft er een zeer uitgebreide guide (van maar liefst zeven delen) over geschreven.

Inbouwen in je workflow

Ik kan me voorstellen dat je deze echte content curation nogal een ver-van-mijn-bed-show vindt. Zelf vind ik het aan de ene kant heel interessant (ik heb mij zelfs regelmatig afgevraagd of het niet iets voor mij was om in een bibliotheek te gaan werken), maar aan de andere kant lijkt het mij ook wel saai en gedisciplineerd monnikenwerk.

Dan kies ik liever voor een tussenvorm: Delen in het kader van je persoonlijke kennismanagement (PKM):

“The difference between PKM and Curation is that the former is personal, while the latter is for an intended audience. I practice PKM for myself and my blog’s primary audience is me. Sharing online makes it social so that I can learn with and from others” ~ Harold Jarche

Je verzamelt dus informatie om er zelf van te leren, maar ook om te delen met anderen zodat je er samen van kunt leren.

Jarche benadrukt daarbij wel dat je regelmatig alle stappen van de PKM-workflow doorloopt: Seek, Sense, Share. Als je alleen maar artikelen zoekt en vluchtig leest, dan kun je waarschijnlijk niet veel meer doen dan delen. Pas als je meer aandacht besteedt aan Sense-making (betekenis bepalen) kun je echt waarde toevoegen en zul je er zelf ook veel meer van leren.

Sense-making

Jarche noemt de volgende vormen van Sense-making (afkomstig van Ross Dawson):

  • Filteren – de waardevolle artikelen van de ‘ruis’ onderscheiden
  • Validatie – bepalen of de informatie betrouwbaar is, actueel en/of onderbouwd met onderzoeksresultaten
  • Synthese – patronen, trends of richtingen beschrijven
  • Presentatie – de informatie begrijpelijker maken door deze op een logischer manier te presenteren of via een afbeelding
  • Aanpassen – de informatie beschrijven in de context van je lezers.

Framework voor content curation

Verder heeft Beth Kanter een handig framework opgezet voor content curation (gebaseerd op de workflow van Jarche), waarin je ook de verhoudingen qua tijdsbesteding ziet.

Tools

Naast een weblog en sociale media zoals Twitter, Google+, LinkedIn en Facebook, zijn er ook andere tools die je kunt gebruiken om content te delen, zoals:

Scoop.it

Gedeelde resources met eigen 'insights' in Scoop.it
Voorbeeld van gedeelde resources met ‘insights’ in Scoop.it

Met Scoop.it kun je een eigen pagina maken met artikelen over een bepaald onderwerp of over een combinatie van onderwerpen. Als je een artikel toevoegt aan je pagina kun je hier ook je eigen opmerking of inzicht bij vermelden en je kunt via sociale media laten weten dat je een nieuw artikel hebt toegevoegd aan je Scoop.it-pagina.
Je kunt zelf andere Scoop.it-pagina’s volgen en je kunt suggesties voor interessante artikelen krijgen op basis van een lijst met steekwoorden die je voor elke eigen pagina kunt samenstellen. Met een gratis account kun je twee Scoop.it-pagina’s maken.
Artikelen die anderen hebben ‘geScoopt’ kun je opnieuw delen op je eigen pagina. Bij die artikelen staat dan niet ‘Scooped’ maar ‘Rescooped’ met de Scoop-pagina waar je het artikel vandaan hebt gehaald. Op deze manier krijgt Scoop.it natuurlijk een perfect beeld van de populairste artikelen binnen het netwerk.

Tip: Scoop-pagina’s die je volgt kun je toevoegen aan je RSS-reader door de volgende link te gebruiken en daarin de topicnaam te wijzigen: http://www.scoop.it/t/topicname/rss.xml
Zo voorkom je dat er weer een extra site is waar je naar toe moet om te zoeken naar relevante content.

Diigo

Tags, bookmarks en highlights in Diigo
Voorbeeld van bookmarks met highlights in Diigo

Diigo is een bookmarking tool waarin je links bewaart naar allerlei interessante websites en artikelen. Je kunt de links een titel geven, een beschrijving, één of meer labels, opmerkingen toevoegen aan een pagina en teksten markeren met verschillende kleuren. De gemarkeerde teksten zie je ook terug in Diigo (zie afbeelding). Ook kun je je eigen Outliner maken: een tekst met daarin diverse links die je hebt opgeslagen. En je kunt groepen maken, waarbij je anderen uitnodigt om samen met jou links te verzamelen.

ZEEF

Pagina met links over productiviteit gecategoriseerd in verschillende blokken
Voorbeeld van een ZEEF-pagina

Op ZEEF.com kun je pagina’s maken die een verzameling van links bevatten over een specifiek onderwerp of een combinatie van onderwerpen. De links kun je indelen in blokken die je een naam geeft.Bezoekers kunnen ook voorstellen doen om links toe te voegen aan je pagina.
Het is eigenlijk een soort www.startpagina.nl. Je pagina krijgt het adres http://onderwerp.zeef.com. Je kunt zelf bepalen voor hoeveel onderwerpen je zo’n pagina maakt. Als je de enige bent die een pagina heeft over een bepaald onderwerp, dan komen bezoekers direct op jouw pagina terecht (bijvoorbeeld: http://evernote.zeef.com). Als er ook anderen zijn die een pagina over dit onderwerp hebben gemaakt, dan krijg je varianten zoals http://onderwerp.zeef.com/username.

Uiteraard zijn er nog veel meer curation tools.

Mijn ervaring

Zelf zie ik het delen van content momenteel als een groot manco in mijn eigen workflow: ik maak te weinig tijd om artikelen te lezen, en als ik iets vind om te delen wil ik er meestal eerst nog mijn eigen opmerkingen aan toevoegen. Ik weet dan echter nog niet precies hoe ik het wil zeggen, waardoor het me op dat moment te lang duurt. Dan besluit ik er op een later moment naar te kijken, wat uiteraard niet gebeurt omdat ik het minder belangrijk vind dan andere dingen die ik nog moet doen. Ik zal er dus structureler tijd voor in moeten plannen, anders gaat niet gebeuren. En hopelijk gaat het dan sneller en gemakkelijker naarmate ik het vaker doe.

Ik ben benieuwd naar wat jij doet op het gebied van content curation of het delen van content, en waar je tegenaanloopt. Hoe zorg je ervoor dat je regelmatig iets interessants deelt en wat voeg je er zelf aan toe? Volg je een gestructureerd proces? Maak je er speciaal tijd voor of doe je het overal tussendoor? Laat het weten door hieronder een reactie achter te laten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to Top