Leren door te bloggen

Heb je er al wel eens over nagedacht om een blog bij te houden? Het maakt niet uit waarover, zolang jij het maar leuk vindt om erover te schrijven. Een blogpost schrijven is namelijk een hele goede manier om je eigen kennis te structureren en te verbeteren. Door iets op te schrijven voor een ander ga je nadenken over de volgorde waarin je iets uitlegt en probeer je logisch van het ene naar het andere punt te redeneren. Soms kom je er tijdens het schrijven achter dat jouw eigen denkwijze eigenlijk helemaal niet zo logisch is, dat er gaten in je redenering zitten of dat je een bepaald onderdeel nog helemaal niet zo goed hebt uitgezocht. Door een blogpost te schrijven help je dus niet alleen anderen, maar verbeter je ook je eigen kennis.

Quote: To Teach is to learn twice ~ Joseph Joubert

Ik ervaar dit regelmatig ook zelf. Tijdens het schrijven moet ik vaak nog even precies uitzoeken hoe iets zit. Hoe een tool precies werkt, welke nieuwe functies er zijn, of hoe een bepaalde workflow echt in elkaar zit. Om daar achter te komen zit ik nog heel wat te Googelen, filmpjes te kijken op YouTube en zelf te klikken in een tool. En vaak geeft dat me ook weer nieuwe ideeën over hoe ik mijn eigen workflows of gebruik van tools kan verbeteren.

Moet je een expert zijn als je ergens over wilt bloggen?

Nee, dat is een grote misvatting. Beschrijf gewoon hoe jij het ziet, wat jij handig vindt, wat jouw ervaringen zijn. Iedereen leert op haar of zijn eigen manier en de informatie die jij deelt kan voor anderen weer een puzzelstukje zijn in hun eigen leerproces. Ook al zouden anderen exact dezelfde stappen volgen als jij beschrijft, dan zal hun begrip op andere momenten komen, ze zullen tegen andere mogelijkheden aanlopen om iets te proberen, en ze krijgen andere reacties van mensen als ze dat doen.

Een blog is ook een ideaal platform om een nieuw idee te testen. Schrijf erover en kijk wat de reacties zijn. Misschien hebben anderen wel goede aanvullingen.

Naslagwerk

Door te bloggen creëer je ook je eigen naslagwerk. Bedenk maar eens wat voor een schat aan informatie je nu zou hebben op je vakgebied, als je als student al een blog had bijgehouden over je wat je allemaal leerde… Of als je dat alleen al had gedaan tijdens de laatste cursus of training die je hebt gevolgd. En ja, het kost meer tijd en het is ook best raar om die ruwe, ongepolijste gedachten zomaar op te schrijven en te publiceren. Maar als ik kijk naar blogs van mensen die dit wél (vrij) consequent doen, dan zie je zo’n mooie ontwikkeling van hun kennis. Dat is iets dat ik zelf ook veel vaker zou willen doen. Op die manier leg je je eigen leerproces vast, wat voor anderen veel herkenning kan opleveren als zij zich in hetzelfde verdiepen.

Een eigen blog of bloggen via sociale media?

Er zijn verschillende media die je kunt gebruiken om te bloggen. Hieronder bespreek ik de meestgebruikte. Beoordeel zelf wat het beste bij je past:

A. Een eigen blog met een eigen domeinnaam

Logo - WordPress.org

De meeste controle heb je op een eigen blog, geïnstalleerd bij je eigen hosting provider waar je webruimte en een domeinnaam hebt gekocht. WordPress is nog steeds veruit het populairst hiervoor. Het werkt eenvoudig en je kunt kiezen uit allerlei thema’s voor het uiterlijk van je blog, en extra functionaliteiten (‘plug-ins’) toevoegen. De installatie van WordPress(.org) gaat tegenwoordig meestal heel gemakkelijk via een automatisch installatieprogramma van je webhost.

B. Een eigen blog via WordPress.com of Tumblr

Logo WordPress.com

Zo’n eigen blog kun je ook maken op WordPress.com, Blogger of Tumblr. Je hebt dan geen eigen domeinnaam (www.jouwnaam.nl), maar bijvoorbeeld jouwnaam.wordpress.com, jouwnaam.blogger.com of jouwnaam.tumblr.com. Op zo’n blog kun je niet zelf bepalen welke extra functionaliteiten je toevoegt. Je bent daarin afhankelijk van wat het blogplatform aanbiedt. Zowel WordPress.com als Blogger bieden behoorlijk veel mogelijkheden (‘widgets’) hiervoor.

Op een eigen blog (zowel variant A als B) kun je via categorieën en/of labels (‘tags’) je artikelen rubriceren waardoor je ze later gemakkelijker kunt terugvinden, terwijl ze ook gesorteerd blijven op basis van publicatiedatum. Bovendien kun je op een blog een aantal vaste pagina’s maken waarop je bijvoorbeeld iets over jezelf vertelt of waarop je een lijst met interessante boeken of links plaatst. Een nieuwe blogpost kun je ook altijd delen via sociale media zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Op die manier leid je vanaf die media bezoekers naar je eigen blog.

C. Facebook (kan, maar geen aanrader)

Logo - Facebook

In plaats van een blog op te zetten kun je ook berichten plaatsen op je eigen Facebookprofiel, Facebookgroep of –pagina. Het voordeel van Facebook is uiteraard dat je weinig nieuws hoeft te leren, omdat je Facebook waarschijnlijk al regelmatig gebruikt. Op Facebook heb je echter geen controle over de berichten die je publiceert. Facebook beheert immers het platform en kan ineens besluiten om daarmee te stoppen. Dat geldt overigens ook als je blogt via WordPress.com, Blogger.com of Tumblr. Dit zijn stuk voor stuk platformen waarover je zelf geen controle hebt (in tegenstelling tot variant A). Zorg er dus voor dat je weet hoe je je blogs kunt exporteren en doe dit ook regelmatig. Verder heb je op Facebook ook heel weinig invloed op het uiterlijk van je pagina en kun je de blogposts niet categoriseren om ze later gemakkelijker terug te vinden.

D. Pulse van LinkedIn

Logo LinkedIn

Sinds kort kun je op LinkedIn ook blogposts delen via Pulse. Deze kun je wel labelen, maar je kunt niet zelf het uiterlijk van je blog bepalen. En ook op LinkedIn heb je uiteindelijk niet zelf de controle over je berichten, want het platform en de webruimte waar je gebruik van maakt (LinkedIn) is niet van jou.
Op LinkedIn zie je de knop ‘Post on Pulse’ trouwens alleen als je de taal van LinkedIn op Engels hebt ingesteld. Lees hier een leuk artikel over publiceren op Pulse.

Intern bloggen op je werk

Als je wel wilt bloggen over wat je leert tijdens je werk, maar je dit niet zomaar voor de hele buitenwereld toegankelijk wilt maken, kun je kijken of jouw organisatie gebruikmaakt van een Enterprise Social Network (ESN) zoals SharepointYammer of Slack.

Yammer en Slack gebruik je eigenlijk een beetje zoals Facebook en Whatsapp. Je deelt berichten in kanalen die over bepaalde onderwerpen gaan. Op Yammer lijkt het iets meer op ‘zenden’, maar kun je ook net als op Facebook, reageren op berichten. Op Slack worden veel meer korte berichten geplaatst, zoals in een Whatsapp-groep. Sharepoint wordt veel gebruikt voor het intranet van bedrijven en om onderling bestanden te delen binnen projectteams en afdelingen. Overigens kun je ook mensen van buiten je bedrijf (zoals klanten, leveranciers en partners) toegang geven tot bepaalde groepen op je ESN.
Sharepoint en Yammer zijn van Microsoft en werken prima samen. Ook Slack integreert met veel populaire tools.

Waarover kun je zoal bloggen?

Naast een blog schrijven zou je ook een video kunnen opnemen (‘vlog’) of een podcast (audio) inspreken als je dat liever doet. Elk format heeft weer z’n eigen kenmerken. Video’s zijn meestal niet langer dan 10 minuten. Als je toch meer wilt uitleggen, maak er dan een inhoudsopgave bij, zodat mensen stukken kunnen overslaan.

Een podcast kan juist wel lekker lang zijn. Sterker nog, als een podcast korter is dan 20 minuten, vind ik meestal dat er veel te weinig diepgang is. Als je dan nét een beetje ‘in het onderwerp komt’ als luisteraar, is het alweer afgelopen. Een podcast beluister je vaak ook terwijl je iets anders aan het doen bent, (hardlopen, strijken, schoonmaken, etc), en voor een video moet je echt op je scherm kijken, net als bij het lezen van een blog.

Maar of je nu blogt door te schrijven, of via video’s of podcasts, je kunt bloggen over alles waar je iets van of over geleerd hebt. Bijvoorbeeld:

  • Artikelen die je hebt gelezen: Regelmatig kom ik Nederlandstalige blogposts tegen die gewoon een Engels artikel in het Nederlands samenvatten en daar een beetje eigen kennis en inzicht aan toevoegen. Dat is geen kopiëren, zolang je duidelijk (liefst met een link) aangeeft waar het oorspronkelijke artikel staat en als maar duidelijk te lezen is dat je de schrijver van het artikel citeert.
  • Ideeën/suggesties: een lijstje met suggesties, zoals dit lijstje.
  • Projecten: voorbeelden van je eigen werk.
  • Procesbeschrijving: stap voor stap uitleggen hoe je iets doet, en waarom zo?
  • Motivatie: waarom houd je je hiermee bezig, wat streef je na, wat vind je belangrijk?
  • Uitdagingen: waar worstel je mee en hoe pak je dit aan?
  • Nieuws: nieuwe boeken, technieken, tools
  • Inspiratie: Werk van collega’s of anderen waardoor je geïnspireerd wordt.
  • Je connecties: mensen en bronnen waar je regelmatig nuttige informatie vandaan haalt
  • Content die je binnenkrijgt via je netwerk, bijvoorbeeld een lijstje van de belangrijkste artikelen die je deze maand of de afgelopen week bent tegengekomen.

Bron: Working out loud, John Stepper (2014)

Wat ik van deze blogpost heb geleerd

Tijdens het schrijven van deze blogpost heb ik ook alweer heel wat geleerd. Ik weet beter wat WordPress.com en Tumblr te bieden hebben en ben een beetje aan het ‘klooien’ geweest met Sharepoint (poeh, daar moet ik nog eens goed induiken). Ik was al actief op Yammer en een beetje op Slack, maar ik heb toch nog eens goed gekeken naar hoe dat allemaal werkt. Ook weet ik nu eindelijk waarom ik de knop ‘Post on Pulse’ nooit zag op mijn LinkedIn Homepage ;-). En ik heb een geweldig lijstje gevonden met ideeën voor nieuwe blogposts.

Wat vind jij?

Laat me weten wat jouw ervaringen zijn met bloggen. Leer jij er ook zo veel van? Wat vind je vooral zo waardevol aan bloggen? Of is het niets voor jou? Waarom niet? Laat het me weten door hieronder een reactie achter te laten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.