Dit wordt de laatste post over de BYOD-conferentie (Bring Your Own Device), georganiseerd door scholengemeenschap Canisius in Almelo, die ik enige tijd geleden heb bijgewoond.
De eerste post ging over de algemene ‘mindset’ die volgens mij belangrijk is tijdens een groot veranderingstraject en in de tweede blogpost kwamen vooral de meer technische aspecten van de implementatie aan bod.
In deze derde en laatste blogpost gaat het over scholing en digitaal lesmateriaal.
DEEL III
Scholing
Bij Canisius hebben ze eigen scholingsmodules gemaakt, toegespitst op hun eigen systemen, die via de online leeromgeving (Itslearning) door alle docenten doorlopen moesten worden, ook als de docenten al erg ICT-vaardig waren. Op deze manier kregen álle docenten basiskennis van een aantal cruciale systemen en applicaties, zoals Itslearning, het schoolinformatiesysteem SOM, Lanschool, Word en Powerpoint. Om ook de ‘snelle’ docenten te motiveren om de scholing tóch te doorlopen, had men bedacht dat een docent pas nadat hij de verplichte modules had voltooid, zijn persoonlijke laptop mee naar huis zou krijgen. Uitstekend bedacht, vind ik. Zo behandel je alle docenten hetzelfde, terwijl je de voorlopers blijft belonen en ook kunt profiteren van hun kennis van de scholingsmodules. Zij kunnen andere docenten alvast gaan helpen.
Docenten die onder de scholing uit probeerden te komen, werden hierop aangesproken door hun teamleider.
Canisius heeft dit dus op een vrij ‘schoolse’ manier aangepakt en vastgelegd welke docenten welke modules hadden gevolgd en bij welke bijeenkomsten en workshops ze wel en niet waren, zodat ze eventuele problemen vroegtijdig konden signaleren.
Nu wordt er overigens gewerkt aan vervolgmodules, zoals Excel, voor docenten die hier behoefte aan hebben.
Digitaal lesmateriaal
Tijdens de workshop over digitaal lesmateriaal bleken er nog vele haken en ogen te zitten aan het gebruik van dit materiaal. Er werd aangegeven dat het aanbod van materiaal wel erg groot is, maar dat docenten hierdoor geen overzicht meer hebben, niet weten wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende materialen en dus niet weten wat ze het beste kunnen kiezen. En alles uitproberen kost te veel tijd.
Als er dan eenmaal materiaal was gekozen om te gebruiken waren er regelmatig problemen bij leerlingen met het verkrijgen van toegang tot de lesmaterialen. Deze situatie leek zich nu echter te verbeteren.
Diverse docenten hadden geprobeerd om zelf lesmaterialen te maken, maar slechts enkelen voldoen zich hiervoor voldoende vaardig en vonden het de moeite waard om er extra tijd in te investeren. Want ook hierbij gaven docenten aan dat het gewoonweg te veel tijd kostte, naast het geven van lessen, huiswerk nakijken, vergaderingen et cetera.
Maar ‘een voorbeeld’
Het was een erg interessante avond. De presentatie en de workshops waren heel open en er werd benadrukt dat deze implementatie maar ‘een voorbeeld’ is, dat voor Canisius misschien werkt, maar dat iedere school een eigen manier moeten vinden. Een goede boodschap lijkt mij, voor alle scholen die hiermee aan de slag gaan. Scholen en docenten moeten vanuit hun eigen identiteit en mogelijkheden ontdekken op welke manier zij hun onderwijs kunnen verrijken met ICT.
* De sheets van de presentaties en workshops konden destijds worden gedownload via de website van de BYOD-conferentie. Inmiddels zijn ze daar niet meer beschikbaar, maar zijn ze beschikbaar via mijn Dropbox.
Deze blogpost is eerder verschenen op didactadvies.nl en is verplaatst naar dit blog.