Ik heb het zo lang mogelijk buiten beschouwing gelaten, maar nu moet ik toch maar eens iets zeggen over ‘de tool’ voor Getting Things Done. Daarover zou ik heel kort kunnen zijn: Dé tool bestaat niet. Of tenminste, deze is voor niemand hetzelfde. En ook al zouden twee ‘GTD-ers’ dezelfde tool gebruiken, dan gebruiken ze deze waarschijnlijk niet op dezelfde manier. Of zoals David Allen zelf zegt: “It’s not about the tool”.
Toch is het volgens mij de meest gestelde vraag op de discussiefora over GTD: Wat is de beste tool? Welke tool gebruik jij? Wie heeft ervaring met…? Wat is jouw ‘GTD-setup’ ? (doelend op hoe iemand de tools voor zichzelf heeft ‘ingericht’ om ze zo optimaal mogelijk te gebruiken voor GTD).
Nu kan ik natuurlijk stug blijven volhouden dat het hier helemaal niet om draait, dat een goed GTD-systeem ook gewoon op papier kan, en dat zelfs de beste tool, met de beste inrichting, binnen enkele weken in een totale chaos kan vervallen. Of zoals een collega van mij het zegt: “A fool with a tool, is still a fool…”.
Allemaal waar, maar het blijft leuk om te kijken naar al die verschillende programmaatjes. Ik ben en blijf nou eenmaal ook gek op nieuwe apps en tooltjes.
Een aantal die ik heb geprobeerd:
- Evernote
Over het gebruik van Evernote voor GTD is inmiddels al een eBook geschreven, er is een site met allerlei videoguides, waar ze het zelfs ‘The Secret Weapon’ noemen, kijk op het forum van Evernote of lees een van de vele artikelen, zoals:- GTD in Evernote with only one notebook (40Tech)
- How to use Evernote as a frictionless GTD list application
- Another Evernote GTD system
- En hier een vierdelig artikel: http://examinehealth.com/personal-productivity/69-gtd-and-evernote.html
- En een vijfdelig artikel: http://www.fokkekooistra.nl/blog/2008/11/30/evernote-and-gtd-1/
- Toodledo (met Anroid-synchronisatie via o.a. DGT GTD)
- Doit.im
- MyLifeOrganized (sinds kort ook met Android-app)
- Taskmerlin
Deze tool heeft geen synchronisatie met smartphone of web. Wel heb ik hem een tijdje ‘portable’ gebruikt. Je kunt vanuit TaskMerlin namelijk een installatie maken op een USB-stick. Die USB-installatie heb ik in mijn Dropbox-account gezet, waardoor ik er zowel op mijn WerkPC als op mijn laptop thuis gebruik van kon maken. - Remember The Milk (ook wel: RTM)
Deze tool gebruik ik al enige tijd zelf voor mijn GTD-systeem thuis. Wellicht volgt later op dit blog nog een keer mijn setup in RTM. Vooralsnog eerst een aantal andere voorbeelden:- Get Things Done with Remember The Milk (bevat tevens een soort QuickStart handleiding van Remember The Milk)
- Advanced GTD with Remember the Milk
- Een implementatiebeschrijving
- Outlook
Dit gebruik ik op mijn werk. Ik ontvang er mijn e-mail in, het bevat mijn agenda en mijn takenlijsten. Ik maak gebruik van aangepaste views voor mijn takenlijst en alle e-mails waaraan geen actie meer verbonden is gaan in een .pst-file per jaar met daarin diverse mappen (maar zo weinig mogelijk). Het overige referentiemateriaal sla ik op in OneNote, met daarin dezelfde mappenstructuur.
Zowel Outlook als OneNote is een onderdeel van Microsoft Office en de integratie tussen beide is ijzersterk.
Nou, dit lijkt me een lijstje waar je je de komende tijd nog wel mee kunt vermaken 🙂
Wat mij overigens op een gegeven moment opviel is dat ik altijd de behoefte kreeg om een nieuwe tool te proberen op het moment dat ik eigenlijk al veel te lang geen review had gedaan… Op zich is dat logisch, want bij het overzetten van je lijsten en projecten naar een nieuwe tool ga je ze ook weer allemaal langs, zorg je dat je taken weer netjes zijn beschreven, dat ze op de juiste lijstjes staan, en kijk je welke al gedaan zijn en niet meer mee hoeven in het nieuwe systeem. In plaats van een nieuwe tool te proberen zou je je dus ook kunnen afvragen of je niet gewoon een weekly review moet doen… 😉
Maar toch blijft het leuk om met de diverse tooltjes te spelen en wie weet kom je echt wel een tool tegen die je helemaal bevalt qua mogelijkheden, qua uiterlijk, qua gebruik, et cetera. Zorg er echter wel voor dat je op een gegeven moment gewoon een keuze maakt en niet blijft hangen in het proberen van allerlei tooltjes.
Het is helemaal niet zoveel werk om over te stappen van het ene naar het andere systeem, dus kies er gewoon één en werk er een tijdje mee om echt te kunnen bepalen hoe het bevalt.
Veel plezier!
Mooie uitgebreide blogpost.
Veel van deze programmas heb ik nog nooit geprobeerd (of van gehoort lol)
Misschien van de week eens even naar kijken.
Gebruik zelf op het moment alleen Toodledo. En om die te syncen met mijn Outlook gebruik ik een simpele kleine plug-in voor Outlook genaamt EVO Collaborator for Outlook.
Misschien eens de moeite waard daar naar te kijken.
Want ik kan er ook mee syncen naar mijn Gmail,Yahoo! en iCloud etc
Mijn blogpostje hierover 😛
http://marceljanssen2015.blogspot.nl/2015/03/hoe-sync-ik-tooledo-met-outlook.html
Hallo Marcel,
Ik heb zelf ook lange tijd Toodledo gebruikt, maar heb deze nooit gesynchroniseerd met Outlook. Ik had de taken voor mijn werk in Outlook en mijn privetaken in Toodledo en vond het fijn dat deze twee systemen gescheiden waren. Maar ik kan me ook zeker voorstellen dat het handig is om ze te synchroniseren. Ik heb zelf alleen niet zulke goede ervaringen met synchronisatie van taken met Outlook. Ik heb dat een keer geprobeerd met Remember The Milk.
Hoewel ik momenteel Doit.im gebruik, ben ik ook wel een beetje nieuwsgierig naar de combinatie van Outlook en Toodledo, dus misschien ga ik het binnenkort een keer proberen. Bedankt voor de tip!