GTD-serie (2): Belangrijke uitgangspunten en principes

In mijn vorige post over GTD heb ik proberen uiteen te zetten waarom je met GTD zou moeten beginnen. Nu volgen de belangrijkste uitgangspunten en principes.

Belangrijke uitgangspunten van GTD

  • Je hersenen kunnen allerlei dingen bedenken. Ze zijn erg creatief. Ze zijn alleen slecht in het onthouden en managen van informatie.
  • Pas als je acties helder geformuleerd zijn, is het eenvoudig om ze een voor een uit te voeren.
  • Welke acties je kunt doen, wordt ten eerste bepaald door de context waarin je je bevindt. (thuis, op kantoor, in de auto, in de stad) en de tools die je daar voorhanden hebt (internet, telefoon, laptop/computer).
  • Je prioriteiten kunnen elk moment wijzigen. Als je zelf weet wat belangrijk voor je is, kun je beter de prioriteit bepalen van onverwachte gebeurtenissen.
  • Je kunt een systeem alleen vertrouwen als je het regelmatig onderhoudt.
  • Zo lang er geen systeem is dat je verstand vertrouwt, zal het zelf proberen alles te onthouden.

Getting things done, productief zijn, is een proces dat je kunt leren, net als verkopen en creativiteit. De een is er beter in dan de ander, maar het is geen puur aangeboren kwaliteit. Het is aan te leren en te verbeteren.

Belangrijke principes van GTD

  • Alles verzamelen/vastleggen dat op je pad komt
  • Je inbox regelmatig legen (1 x per 1 of 2 dagen)
  • Eerstvolgende acties definiëren
  • Acties organiseren naar context
  • Als iets meer dan één actie betreft, dan is het een project.
  • Onderhoud je eigen systeem wekelijks.

David Allen:  “You don’t want to do a weekly review? That’s fine. It just means that you’ll be reviewing 24/7…”

VOLGENDE KEER: Hoe begin ik met GTD?

<< Terug naar de inhoudsopgave

4 Comments

  1. Pingback: GTD-serie (1): Waarom Getting Things Done

  2. Pingback: GTD (4)

  3. Pingback: GTD-serie (3): Hoe begin ik met GTD?

  4. Pingback: GTD-serie (6): Het gebruik van contexten

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to Top