Nieuwe ClubPower!

Vandaag al de nieuwe ClubPower gehad (de nederlandse variant van BodyPump). Officieel gaat hij pas komende week in première, maar onze instructrice was pas op vakantie geweest en zou anders de oude serie weer opnieuw moeten leren voor één les. Dus kregen we alvast de nieuwe.
Tja, wat moet je ervan zeggen? Ik vind dat de ClubPower niet kan tippen aan BodyPump. Veel oefeningen gaan te snel, en je moet ze dus met minder gewicht gaan doen om je gewrichten te sparen. De snelheid gaat ook ten koste van de coördinatie tijdens de oefeningen. Dan nu, wat brengt ons de nieuwe ClubPower?
Het nummer van de Squats is erg kort. Normaal zou je er dan meer gewicht op doen, om dat te compenseren, maar gezien de grote hoeveelheid ‘singles’ die erin zitten neem je dan een risico voor je spieren en gewrichten.
Bij de borst zitten 31 (!) single pushups aan het eind. Je denkt er niet eens over om ze op de tenen te gaan doen, want ze gaan ook nog eens supersnel. Om überhaupt die pushups in dat tempo vol te kunnen houden moet je ook nog eens het gewicht dat je tijdens het begin van de oefening op de stang hebt, verlagen ten opzichte van de vorige lessenserie. Zonde!
De rug-oefening is OK, en bij de triceps mag je in plaats van de tricep-dip, het gewicht boven je hoofd naar voren en naar achteren bewegen waarbij je alleen je ellebogen buigt. Het is, in tegenstelling tot de tricep-dips van de vorige serie, een oefening die goed controleerbaar is uit te voeren. De biceps en lunges zijn goed te doen, wel lekker zwaar op het eind. En dan komen de schouders. Tja, wat is dáárvan te zeggen (of eigenlijk: wat niet?):
Na een aantal rustige zijwaartse bewegingen (ellebogen optrekken tot naast je schouders), begint het:
Je beweegt je armen naast elkaar gestrekt naar voren, van onder naar boven; dan trek je beide ellebogen naar achteren, waardoor ze parallel aan je schouders komen. Dan laat je je ellebogen zakken, en trek je ze weer op. En dan: Strek je je armen weer naar voren!!! Aaaaah! En dan (voor de grap) laat je nogmaals je armen gestrekt naar beneden en weer omhoog gaan. Deze hele beweging doe je vervolgens 6 (!) keer achter elkaar! En zo doe je dan 3 series. En dan, áls je dan tenminste nog weet hoe je je armen ooit die kant op krijgt, trek je je armen omhoog (alsof iemand tegen je zegt ‘handen omhoog of ik schiet’) en stoot je de gewichtjes nog eens 80 miljoen keer ofzo omhoog, totdat de muziek eindelijk stopt. Ondertussen tril je over je hele lichaam en weet werkelijk iedere vezel in je lichaam dat het uiteindelijke doel is dat je de gewichtjes uitstoot terwijl je enigszins op je benen blijft staan. De rest is volstrekt onbelangrijk…
Tenslotte volgt er nog een buikspier-oefening waarin een lange fiets-oefening zit, maar laten we het er maar op houden dat dat gewoon een uitdaging is…
pffff…. ik ben toe aan een sauna….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.