Duurloop 18,37 km

Zaterdag 22 maart 2008 – 17:30 uur
18,37 km in 1:53:53 (6:12 min/km, 156), incl. 6 versnellingen

Vanochtend nog aan de paaseitjes, en nu: Walking in a winter-wonderland. Want het sneeuwt!!! Het is toch niet te geloven? Harde wind, sneeuw, maar niets houdt me tegen. Lekker het laatste boek van Harry Potter op mijn MP3-speler en ik heb weer een mooie route uitgestippeld voor vandaag. Wel leuk trouwens, nu ik mijn duurloop iedere week met zo’n 1 a 1,5 km uitbreid moet ik telkens ook weer een nieuwe route zoeken. Ik zorg er wel voor dat ik of aan het begin of in het middenstuk het nieuwe stuk toevoeg, want aan het eind wil ik meestal toch gewoon via de kortste weg naar huis. Geen houden aan!
Het nieuwe stuk van vorige week was wat saai, maar vandaag was dat wel anders. Normaal gesproken moet ik na zo’n 7 km een flinke heuvel beklimmen. Nu ben ik daar met een grote boog omheen gelopen en ben ik hem vanaf een andere kant beklommen. Ik dacht al een tijdje: “Wanneer komt ‘ie nou, toen ik op de doorgaande straat uitkwam waar ik rechtsaf sloeg. Nou, toen zag ik hem! “Oei, dat wordt een flinke klim”. Erg verfrissend (ook door de sneeuw natuurlijk) om eens van de andere kant aan te komen lopen!
Ondertussen hield het sneeuwen op en durfden de eendjes zich ook weer te vertonen, met als gevolg dat ik er bijna een paar onderste boven liep. Toen bedacht ik me dat ik al meer dan een uur had gelopen zonder dat mijn knieƫn begonnen te zeuren om een pauze. Maar prompt kwam natuurlijk het stijve gevoel beetje bij beetje terug en na 5 kwartier ben ik toch maar even gaan wandelen. Toch weer pas een kwartier later dan vorige week.
Ik was inmiddels ook al begonnen te knabbelen aan een paar winegums die ik had meegenomen, een idee dat ik vorige week tijdens een verjaardag heb opgedaan. Helemaal niet gek! Na een uur lopen begin je vaak toch te merken dat de reserves aardig opraken.

Volgende week tijdens de gildehaus-dinkelloop heb ik daar waarschijnlijk geen last van. Er wordt zeker 2 keer gestopt om wat te eten (een luxe maaltijd van banaan en ander fruit) en te drinken. Ik ben alleen nog wel een beetje aan het dubben over het tempo dat ik zal lopen. Ik kan kiezen uit 9 km/u (6:40 min/km) of 10 a 11 km/u (= tussen de 5:30 en 6:00 min/km). En ik loop mijn duurlopen meestal met zo’n 6:10 gemiddeld (9,7 km/u)… Precies er tussenin dus! Aaaaaahhrg! Dus: veel slapen, weinig trainen deze week en dan met de snelste groep meelopen? Of het gewoon maar zien als een lekker rustige gezellige training in een slakkegangetje? En dan die week erna zelf 19 km lopen in m’n eigen tempo? Ik denk eigenlijk dat dat het beste is. Rustig opbouwen…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.