Twee soorten bloggers

Bloggen. Iedereen lijkt dit tegenwoordig te ‘moeten’ doen, vooral ondernemers. Marketing door je kennis te delen. Je ‘expertstatus’ opbouwen, zoals dat heet. En ja, “ook jij hebt iets te vertellen, want ook al vertel je hetzelfde als anderen doen, je vertelt het toch op jóuw manier.” Als je tenminste je blogs zelf schrijft en niet een freelancer inhuurt die dit voor je doet (en zéker niet één die voor 30 euro een artikel van 500 woorden wil schrijven kopiëren; en ik heb ze echt voor nog minder voorbij zien komen…)

Ondernemers die zelf willen schrijven, nemen deel aan allerlei challenges en (online) trainingen om te leren hoe ze hun eerste blogs schrijven. Soms nog zonder dat ze een eigen website hebben of überhaupt weten wáár ze de content gaan publiceren. Sommigen schrijven hun blogs zelfs op Facebook in plaats van op een eigen website; niet beseffend dat de content die ze op Facebook plaatsen niet van henzelf is. Bovendien heb je geen controle over het platform zelf, dus als Facebook de wijze waarop zij content toont in de timelines ineens verandert, dan heb je dat maar te accepteren. 

En dat terwijl het opzetten van een blog eigenlijk heel eenvoudig is.

Online kennis delen

In de lente van 1996 maakte ik kennis met internet en enkele maanden later maakte ik zelf een website voor één van mijn eerste studieopdrachten. Alles werd handmatig in HTML-code geschreven, de taal die nu nog steeds zorgt voor de opmaakt van websites. Ik vond dit zelf een gemakkelijke taal en zag het als DE manier voor mensen om onderling al hun kennis online beschikbaar te maken en te delen. Helaas zag niet iedereen dat zo 😉

Gelukkig is het tegenwoordig nog véél gemakkelijker dan 20 jaar geleden om een eigen website op te zetten waarop je heel eenvoudig je eigen blogs kunt plaatsen. WordPress is een heel bekend systeem daarvoor. Dat gebruik ik inmiddels zelf ook al jaren, sinds ik zag dat dit zoveel robuuster en mooier was dan mijn eigen ‘brouwsels’ 🙂 

Toch hebben maar heel weinig mensen een eigen blog. Eigenlijk zou je dit gewoon op school moeten leren door je inzichten te delen en je eigen portfolio erop te ontwikkelen. Ik vind het nog steeds bijzonder jammer dat ik dat tijdens mijn studie nauwelijks heb gedaan. 

Het delen van content wordt eigenlijk pas massaal gedaan sinds er platformen zijn zoals Hyves en Facebook. En helaas kun je de laatste kattenfilmpjes en familiekiekjes die daar gedeeld worden, niet echt hoogstandjes noemen qua nieuwe kennis en inzichten.

 De kennis die via blogs wordt gedeeld is veel constructiever, hoewel je daar dus ook de tweedeling ziet die ik in het begin al noemde. 

Twee soorten bloggers

De eerste bloggers publiceerden dus blogs om hun kennis te delen met anderen. Het waren ook een soort ‘online gidsen’. Er waren al wel zoekmachines (nog niet zo krachtig als Google), maar wat veel bloggers deden, was verwijzingen opnemen naar andere waardevolle blogs en websites. Daarmee deelden zij niet alleen hun eigen kennis, maar ook hun bronnen of artikelen waar zij inspiratie in hadden gevonden. 

Bij de nieuwe groep, de ‘marketingbloggers’ zoals ik ze voor het gemak maar even noem, zie je dat er nauwelijks bronnen worden gedeeld. Zij delen hun kennis met een heel ander doel, namelijk om hun ‘expertstatus’ op te bouwen en daardoor zoveel mogelijk klanten binnen te halen. Dan is het immers niet slim om te laten zien waar jij jouw kennis zelf vandaan haalt… (of misschien toch wel?).

Overigens, er zijn bloggers die in de eerste categorie vallen, en die daarmee daadwerkelijk een expertstatus hebben opgebouwd waardoor ze klanten krijgen. Dat is precies waarom de tweede categorie is begonnen met bloggen. 

Ik wil hiermee niet zeggen dat de marketingbloggers geen interessante informatie delen, maar wat opvalt is dat aan het eind van vrijwel ieder blog een oproep staat voor een programma of product dat door de lezer kan worden aangeschaft. En de blogs zijn eigenlijk helemaal om de producten heen geschreven. Dat vind ik bijzonder jammer. Het is zó resultaatgericht. Het gaat niet meer om het delen van de kennis ‘an sich’. Er zit gewoon een andere energie achter.

‘Bloggen is dood’ ??

En ondertussen wordt er zoveel geblogd dat je door de bomen het bos niet meer ziet. En omdat er zoveel content is, worden de afzonderlijke blogs veel minder gelezen. Vervolgens gaan de ‘kenners’ dan concluderen dat ‘bloggen misschien wel dood is’. 

Wat mij betreft houdt de blog-gemeenschap zichzelf springlevend door gewoon weer die wegwijzer te worden. Zorg zelf voor goede inhoud en deel goede content van anderen, zodat deze meer aandacht krijgt en zo HOGER in de zoekresultaten komt.

Ja, je leest het goed: hoger in Google. Want dat is wat er gebeurt. Google snapt echt wel hoe het goede content moet waardere, maar als we allerlei rare trucjes gaan bedenken om Google te misleiden dan werken die principes op den duur ook niet meer.

En dan geven we vast de schuld aan Google. Terwijl we alleen maar goede content hoeven te schrijven en goede content van anderen hoeven te delen, zodat die meer bezoekers aantrekken. 

Ik zou zeggen: blog-ze! 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *