Waarom bloggen?

Ik weet het me nog heel goed te herinneren: het eerste moment dat ik twee internetpagina’s via een link met elkaar verbond. Het was één van de eerste projecten die ik deed in het eerste jaar van mijn studie Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente. We leerden hoe je met HTML-code een website kunt bouwen die bestaat uit verschillende pagina’s en die een duidelijk navigatiemenu heeft, waardoor bezoekers gemakkelijk kunnen zien welke informatie er op je website gevonden kan worden. 

We werkten in een team, en ik had mij volledig gestort op het bouwen van de site. De content voor die site (teksten en afbeeldingen) kreeg ik van de andere teamleden aangeleverd. En toen kwam dus het moment dat ik de link testte tussen twee zelfgeschreven HTML-pagina’s en zag dat het werkte…  Op dat moment heb ik echt een tijdje naar het scherm zitten staren. 

Niet omdat ik verbluft was dat ik het aan het werk aan gekregen, maar omdat het ZO EENVOUDIG was. Ik kon van een pagina over onderwerp A, springen naar een onderwerp over pagina B. Ik kon beide pagina’s heel eenvoudig zelf maken, én ik kon op zo’n pagina ook een link zetten waarmee je naar een pagina kon ‘springen’ die iemand anders aan de andere kant van de wereld had geschreven. 

En dát is wat mij plotseling overviel: “Het maken van een HTML-pagina is zo simpel! Nu kan iedereen zijn of haar eigen kennis delen en kunnen we ALLE KENNIS van de hele wereld aan elkaar linken. Eén grote wereldwijde encyclopedie van alle kennis!”

Inmiddels weet ik dat die gedachte wel ‘een tikkeltje’ naïef was, maar het is voor mij nog steeds de reden om te bloggen. Om kennis te delen. 

Niet dat ik denk dat mijn eigen inzichten nou echt zo goed zijn, maar vooral omdat ik mijn eigen gedachten wil structureren. Een blog werkt daarvoor heel goed. Het past overigens ook bij de hoogste vorm van leerdoelen die Bloom beschrijft in zijn (nieuwe) taxonomie: creëren.

Ze zeggen ook wel eens: “To teach is to learn twice.” Dat merk je zéker als je blogt. Om over een onderwerp te kunnen bloggen moet je vaak toch nog een paar dingen uitzoeken waarvan je nog niet precies genoeg wist hoe het zat, en daar leer je dus weer van. En het mooie is bovendien dat niet alleen jij iets leert, maar dat ook degenen die je blogs lezen de kans hebben om iets te leren. Daarnaast kunnen ze ook reageren op je blog, waardoor jij ook weer van hén kunt leren. 

Dus misschien is het: “To blog is to learn three times.” Of nog beter: “To blog is to learn continuously.” 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *